Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2019-09-12 - 14:51
MD7B

mikolaj frisch:

Har en svårstartad MD7B motorpå min segelbåt. Har bytt en läckande sjövattenpump samt spridare. Uppmätte nyligen bränsleförbrukningen till 15 l/timme (!). Demonterade insprutningspumpen för genomgång och ev. justering medan jag är i Sverige. Har också upptäckt vatten i motoroljan. Befinner mig på långsegling och ligger för närvarande nära Gibraltar. Vad beror den höga bränsleförbrukningen på? Varifrån kan vattnet i motoroljan komma? Tacksam för hjälp.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2019-09-05 - 23:07

Ove Thorin:

Hej Mikolay
Jag är inte säker på om MD7B har samma konstruktion på vattenpump som MD1,2 och 3. På dessa motorer kan vatten komma in via vattenpumpen om den läcker och dräneringshålet mitt på axeln är tätt vilket det lätt blir av saltkristaller när pumpen läcker. Den inre packboxen skall täta för olja från motorn, den yttre för vatten från pumpen. Läcker den yttre och hålet ät tätt går vattnet förbi oljetätningen som inte skall täta på det hållet och in i motorn.
Hälsningar Ove
Ove Thorin
Senast inloggad: 2019-09-05 - 23:07

Ove Thorin:

Hej Mikolay
Jag glömde svara på bränsleförbrukningen i förra svaret. Det är inte troligt att en så liten motor kan förbruka så mycket diesel. Har du mätt rätt, någon kanske har stulit diesel från dig, har du kontrollerat att det inte läcker någonstans.
Hälsningar Ove
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan:

Hej!
Har själv en MD7B/17,5 hkr, som är en väldigt slitstark&fin maskin.. Lite tung kanske... mycket järn är det..
Det som Ove skriver om vattenpumpen (och förbrukningen) är helt korrekt. Eftersom du har bytt vattenpump av någon anledning så kanske felet med vatten i oljan kommer av läckage i topplockspackningen. Kan den ha gått varm?
Om du inte har "gjort om" motorn, så är ju MD7B sötvattenkyld. Kanske ide att kika lite under topplocket. Dålig kompression skulle ju kunna bero på att packningen har gjort sitt. Det är ju en relativt enkel manöver att byta topplockspackning.

Seglarhälsningar
Stefan Kindeborg, SXK-Sörmlandskretsen
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan:

Skrev tyvärr fel i hastigheten...MD7B är SJÖVATTENKYLD!!
Stefan K
Mikolaj Frisch (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Mikolaj Frisch:

Hej alla ni snälla människor som försöker hjälpa till.
På en VPMD7B fanns en sjövattenpump som senare ersattes med en ny modell (med stödlager o. lite förändrad konstruktion). Eftersom jag har den gamla modellen kan det inte uteslutas att vattnet kom genom packningarna.
Bränsleförbrukningen uppmätte jag noggrant genom att jag kopplade in en ifylld dunk förbi den ordinarie tanken. Jag tog tid och såg att det gick 5 liter på 20 minuter vilket omräknat skulle medföra 15 l/timme.
Motorn har inte blivit överhettad, men jag har inte kollat topplockpackningen ännu. Det kan tänkas att den brast. Kan det vara ventiler som har kärvat till? Mest orolig är jag för vattnet i oljan. Jag kan inte komma till båten på ett par tre månader ännu. Kan motorn skadas (t.ex. av rost i panellagret) om den står med vattenblandad olja i?
Magnus Olsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus Olsson:

Det kan inte vara så att bränslereturledningen från motorn (om MD7B har sådan) fortfarande går tillbaks till ordinarie bränsletank? Då kan mycket väl din mätning vara korrekt, men allt bränsle används inte av motorn (dvs sprutas in i cylindrarna), utan största delen av den pumpade bränslet återgår till tanken.
mikolaj frisch (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

mikolaj frisch:

Vad jag vet så finns det ingen returledning till bränsletanken...
Stefan K. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan K.:

Hej! Visst har MD7B bränslereturledning.
Returledningen sitter på Bosch-pumpen mitt under avgasssmlaren (banjo-nippel).
Det är precis som Magnus O. skriver, att största delen av bränslet går tillbaka till tanken. En MD7 kan knappast dra mer än 2-3 lit/timme i marschfart c:a 6 knop.
Sjövattenpumpen kan köpas från Martec/Johnsson Pump och då får man en som är kullagrad. Volvo-original är en glidlagrad variant.
Du skriver först att du har bytt sjövattenpump.. sen att du har den gamla modellen??
MD7B tillverkades bara två år 1982-83 och hade samma glidlagrade sjövattenpump.
Panellagret? Vad är det för lager? Både oljepump och vevaxel/vevstakar/ramlager kan säkert ta skada om de står i saltvatten.
Om du har bytt sjövattenpumpen (och dräneringshålen inte är igensatta mellan sjövattenpumpens packboxar) som du skriver i ditt första inlägg, så skulle jag tro att vattnet i oljan kommer från en läckande topplockpackning.

Hälsningar
SK



mikolaj frisch (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

mikolaj frisch:

Hej. Jo, returen från Bosch-pumpen känner jag till, men har inget minne av att den skulle gå tillbaka till tanken. Från bränsletanken finns det bara 2 ledningar - en som leder bränslet genom filtrar fram till insprutningspumpen och en avluftningsledning. Plastdunken kopplades in på bränsleledningen strax efter det första filtret. Då uppfattade jag att den storna bränsletanken var helt bortkopplad.
Sjövattenpumpen är av den gamla modellen med utbytta packboxar.
Jag sa fel när jag använde ordet panellager - menade givetvis vevaxel/vevstakar/ramlagret. Är orolig att oljeblandat vatten kan skada motorn när den står så länge orörd. Sammantaget verkar det så att vattnet trängde in i oljan någonstans. Mycket möjligt att det kom genom en trasig topplockspackning som du skriver. Livet ät tufft för långseglare...
mikolaj frisch
031405512
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

det är en returslang tillbaka till tanken! /// många år sent

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hru gick det med vatten i oljan?