Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 13:04
Klubbregister

Nils Olov Colling:

Vi är en båtklubb med cs. 200 st. medlemmar och vi önskar veta om SXK har ettsådant register.Eller om det är någon somm känner till var man kan skaffa det.

Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Kontakta SBU - Svenska båtunionen
per berkhuizen
Senast inloggad: 2024-04-13 - 06:12

Per Berkhuizen:

Med 200 medlemmar så kan ni enkelt bygga upp ett register i Excel. Alternativt så har Hogia Data flera program för föreningar som kan vara användbara. Dessutom har P&G Management ett administratvit system framtaget för båtklubbar och båtföreningar. Du når dom på 08-7675342
Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 13:05

Göran Weiler:

Att bygga upp ett medlemsregister i kalkylprogrammet Excel är enkelt. Men frågan är om man kan ansluta registret för adressetiketterna till huvudregistret. Räcker Excels databasfunktioner till för det ändamålet? Någon som vet? Jag har inte lyckats. Adressetiketterna kräver mycket extra irriterande handpåläggning. Är databasprogrammet Access lösningen?
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Hej! Tipsade ovan om SBU. Här är länken: http://www.batunionen.com/ . Gå in på frågor och svar! SBU:s båtklubbsprogram är gjort i MS Access. Själv byggde jag redan 1996 upp ett register i Avanti som då marknadsfördes av SPCS. Fungerar fortfarande utan problem. /Dick
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Det är inga problem att skriva ut adressetiketter från Excel. Jag har både skrivit ut etiketter och medlemsmatrikel i vår båtklubb som har 800 medlemmar.
Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 13:05

Göran Weiler:

Jag skriver också ut adressetiketter från Excel. Det går alldeles utmärkt. Men det som inte lämnar mig någon ro är att jag inte lyckas finna någon metod att länka uppgifterna från huvudregistret till adressregistret så att jag slipper dubbelregistrering alt. en massa redigering. Man vill ju inte ha huvudregistret i form av ett adressetikettregister. Ett sofistikerat makro skulle naturligtvis klara det, men det måste finnas enklare sätt.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 13:05

Seawolf:

Man kan med fördel använda Microsoft Access för sådant. Men man behöver hjälp att sätta upp registret första gången av nån som vet bara en gnutta om Access.
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Det "klubbregister" jag skapade i AVANTI - se även ovan - innehåller TVÅ datagrupper, "Du själv" OCH "Din båt", och används både för adressetiketter, matriklar m.m. och fakturering av årsavgifter, hamnavgifter m.m. SBU-registret - i ACCESS - fixar givetvis detta.
Sten Ljungkvist (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 13:05

Sten Ljungkvist:

Om man inte vill använda SBUs program och inte vill använda Microsofts Office paket så kan man gå till http://www.openoffice.org/ Ett annat alternativ är att använda något av de e-post adressprogram som du med all sannolikhet har installerat. Använd ett av dem till din vanliga e-post och något av de andra som klubbregister. Ytterligare ett alternativ är att använda Microsofts prgm Works. Det är en bantad version av Office som med till visshet gränsande sannolikhet är fullt tillräckligt för dina behov.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 13:05

Lars-Göran Sandgren:

Är det ingen som använt FileMaker? Jag har fått för mig att det kan användas både som "huvudregister" och adressregister, alltså samma databas men olika rapportgränsnitt?
per berkhuizen
Senast inloggad: 2024-04-13 - 06:12

Per Berkhuizen:

Jag har tidigare använt koppla dokument funktionen i Word i kombination med Excel. Fördelen är att man då har själva registret i Excel och lägger upp mallar för olika utprintar i Word. Vi använde det för etiketter, adresserade brev, matriklar, röstlängder etc. Fungerar mycket bra för mindre föreningar.
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Skriv ut manualen till SBU:s båtklubbsregister. Här är länken: http://web.telia.com/~u85516723/
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 13:05

Tomas:

Åtminstone tidigare versioner av FileMaker passar utmärkt och är ganska enkelt även för en novis att använda. Jag har gjort och vidareutvecklat några mindre register med det trots att jag är ganska okunning om sånt. Men förmodligen gör Excel+Word ungefär samma jobb -- med FileMaker har man dock allt i ett program. Utifrån ett grundläggande adressregister är det enkelt att skapa flera olika sätt att göra sökningar, sorteringar, grupperingar och olika mallar för utskrifter, bland annat etiketter förstås. Och det är enkelt att efterhand komplettera och förbättra innehåll och funktioner efter behov. De senare versionerna har jag inte använt och trots att FileMaker numera är ett mycket avancerat databasprogram skulle jag tro att användarvänligheten fortfarande är mycket stor. Dock -- ni bör vara medvetna om att det finns lagstiftning kring sånt här. Jag kan inte detaljerna men tror att ni måste ha varje medlems tillstånd för att kunna skriva in dem i ett datoriserat register, alternativt söka om tillstånd hos Datainspektionen.