Hoppa till huvudinnehåll
Galej
Senast inloggad: 2023-06-28 - 16:38
Internet ombord i Medelhavet

Har för avsikt att ta båten via kanalerna ner till Medelhavet våren år 2020. Söker efter en bra lösning att ha internet ombord under resan via kanalerna samt under segling i stora delar av Medelhavet. Jag har en router ombord: Glomex WebBoat 4G Plus, som jag har tänkt att använda mig av. Många förslår att köpa ett simkort i det landet man befinner sig i med surf på vilket  är väl ett alternativ men finns det inget annat sätt att kunna lösa detta på? Tekniken går ju framåt hela tiden så man hänger inte riktigt med i svängarna vilket är anledningen till att jag vänder mig till detta forum med hopp om att någon kan dela med sig av en bra lösning.

hohrn
Senast inloggad: 2024-04-05 - 10:00

Vi gick på kanalarna i somras ner till medelhavet. Vi hade en  enkel liten router med oss som vi kunde ladda via USB. 

I den hade vi ett tvillingkort till ett av våra mobilabonnemang. Anledningen till det är att om du enbart har ett abonemang för datatrafik, så fungerar inte det utanför Sverige. Därför måste du ha ett simkort med både tal och data på.

Det var inga som helst problem att använda det.

Dock ska du tänka på att om ditt abonnemang är borta mer än 16 veckor från Sverige kan din svenska operatör debitera dig för roamingtrafik.

 

Mvh

Henrik Öhrn