Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:50
Hur kopplar jag torkarmotorerna

ted:

Hej Jag har bytt mina 3 torkar motorer till nya med parkeringsläge om jag kopplar ihop alla 3 motorernas parkeringspol med plus så kräver det att alla motorerna går synkade till parkläget annars stannar de inte , Hur kopplar jag för att få dem att stanna i parkläget.

Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:54

Lasse L:

Enklast är att använda 3 strömbrytare eller mata motorerna via varsin diod från befintlig brytare.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:54

Björn Johansson:

Hej Ted!

Det finns faktisk några olika typer av torkarmotorer...
De med automatisk parkering har tre poler, plus till driftläge, plus till parkeringsläge samt minus.
Om de dessutom har två hastigheter (American Bosch och liknande) tillkommer en pol till.
Det finns också en variant där man styr parkeringsläget med minus...

Jag brukar föredraga att koppla varje motor till var sin brytare, det är ju inte alltid man behöver ha alla i gång samtidigt, men ett i alla hast handritat schema skall jag försöka att servera här...

Jag har lagt in en diod till varje torkarmotors parkeringsläge, eftersom strömmen annars fortsätter till nästa motor, om de då går i otakt (och det gör dom alltid) så slutar de inte torka förrän batteriet är slut...

Möjligen, kanske, eventuellt beroende på hur torkarmotrns parkeringslägeskontakt är konstruerad måste man ha en diod i serie med varje manöverströmsanslutning, men detta behövs iallafall inte på mina American Bosch (men jag har övergivit diodteorin).

När torkarmotorerna har två hastigheter byts strömbrytaren mot en treläges (på-av-på) och kablarna till manöverströmmen dubbleras ju då, men det ritade jag inte ut.

En diod ger ett spänninsfall på 0,7 V, låter inte så mycket, men det märks att en torkarmotor går långsammare med en sådan inkopplad, dessutom måste dioden tåla en ganska så hög ström, en kraftig torkarmotor kan nog dra uppemot 5 A på en torr vindruta och med stora blad.

Mitt råd är alltså att koppla varje torkarmotor över var sin strömbrytare (och var sin säkring).

Jag har också en hel del att berätta om olika torkarmotorers mekaniska uppbyggnad och prestanda, om du eller någon annan är intresserad.

Men ett elschema kommer iallafall här, jag kan ju rita fler om du vill!

Björn J.

  Klicka för bild eller dokument
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:54

Hans Svedberg:

Ted! Jag bifogar här schemat jag skickat till dig så får vi se om någon har några synpunkter.
Ritat för +12 V manöversp och parkering.

  Klicka för bild eller dokument
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Behöver veta fabr./typ av torkarmotorer, gärna per E-post.

Dick Pettersson
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:54

Björn Johansson:

Jag exprimenterade litet här hemma i min verkstad.
Visserligen hade jag bara två gamla torkarmotorer tillgängliga, men kom fram till att min lösning med dioder i serie med anslutningen parkeringsläget fungerar bara i vissa fall, däremot fungerar det med dioder i serie med anslutningen till manöverströmmen, men som jag skrivit tidigare, det är ingen bra lösning.

Hans Svedbergs lösning med ett relä till varje motor fungerar mycket bra!
Jag har faktiskt den själv, men då är det en reglerbar timer som styr reläerna, alltså en intervalltorkare.
Direkt styrning dock via trepolig strömställare (på-av-på), nackdelen är att man får nolläget i mitten.
Fördelen är att jag kan manövrera mina torkare individuellt.

Relän är bra till mycket, men vanliga relän avsedda för bilar funkar inte så bra i marin miljö, de som är avsedda för detta är dyra, dessutom blir det fyra anslutningar att underhålla på varje relä, om man kan begränsa antalet anslutningar ombord är det ju bra.

Ja jag hade några gamla torkarmotorer liggande... sådana där små med en blank kåpa på baksidan... dessa kanske fungerar bra till korta torkararmar på små rutor, men inte annars, de är för svaga.

American Bosch är väldigt bra och samtidigt väldigt dyra, dessa är också ganska så stora.

Roca säljer en motor som är nästan identisk med American Bosch, jag köpte sådana för kanske tio år sedan, dom funkar ypperligt.

De båda sistnämnda har dessutom två fästpunkter, det runt utgående axel samt ett till. De har också möjlighet att utrustas med parallelltorkararm. Och en sak till... de har ställbar svepvinkel, det brukar vara tre inställningar, 90, 120 och 180 grader om jag inte minns fel.

Problemet med många torkarmotorer (även sådana som sitter i bakrutan på kombibilar) är att det rinner in vatten i hylsan till utgående axel... Korrosion som till slut stoppar torkandet. Tryck i litet lämpligt fett, exempelvis ett propelleraxelfett. Axel plus hylsa är ju i de dyrare modellerna utförda i rostfritt stål, men det hjälper inte alltid mot korrosionen.

När du sedan väljer torkararm så se till att den är i rostfritt, samt att dess anslutning till torkarbladet är av "personbilstyp" för torkarblad är en sak som man med fördel kan köpa både bättre och billigare i biltillbehörsaffären.

Men du Ted, använd separata strömbrytare, eller Hans reläkoppling, dioder är inte bra.
85 och 86 är till manöverström till relät, det spelar ingen roll vliket, en till minus och en till plus.
30 och 87 är en kontakt som sluter kretsen när man i detta fallet lägger spänning på 85.

Hoppas jag inte skapade allt för stor förvirring med mitt diodförslag, då jag liksom själv försökte torka bort detta med förklaringen att dioder ger spänningsfall.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:54

Hasse Svedberg:

Jag skulle nog ändå föredra att använda en diod från brytaren till varje torkare pga att kopplingen är mycket enklare. Men det får inte finnas någon diod i den ledning +12 V som är permanent ansluten ("parkeringsströmmen"). Det är ju den strömmen som torkaren går sitt slag på och 0,7 V lägre spänning gör att den då går något långsammare.

Strömmen via strömbrytaren är enbart till för att ta torkaren förbi parkeringsläget och jag tror inte att spänningsfallet där över en diod har någon större betydelse eftersom tiden den matningen behövs är mycket kort. Jag har inte haft tillfälle att prova det själv!
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:54

Hasse Svedberg:

Jag bifogar schemat med reläer med tillägg där dessa ersats med dioder för att visa hur mycket enklare det är.

Om strömbrytare alternativt leder till jord ska dioderna vändas.

Enligt diskussionen ovan skulle jag i brist på av mig känd vedertagen terminologi eg kalla manöverströmmen för antiparkeringsström och den som ligger kontinuerligt till för driftström!

  Klicka för bild eller dokument
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:54

Lasse L:

Jag vill att mina 3 torkare skall starta samtidigt efter varje "svep".
Dvs. Den 1sta som kommer till "hemmaläget" skall vänta, den 2dra skall vänta. När den tredje kommer "hem" skall 1sta och 2dra start igen. Det skall se ut som om alla torkarna går parallellt.
Klurig koppling, någon som har en lösningen??
1sta, 2dra, 3dje är inte torkarnas placering i båten utan "placeringen" när dom efter 1 svep kommer till hemmaläget.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:54

Hasse Svedberg:

Vilken utmaning! Men jag har ritat ett schema med det gamla reläschemat som grund. Det har kompletterats med tre sk växlande reläer som när alla tre öppnar (i det här fallet när deras styrström är noll) ger ny startspänning. Sådant här görs eg elegantast med logikkretsar men det blir ganska komplicerat med strömmatningen (vanligen 5 V) och förstärkning för att orka med ev reläer.

Om mitt schema fungerar vet jag inte! Jag har ingen möjlighet att prova det men jag har försökt granska det så gott jag kan. Jag bifogar en fil som är en animation. Jag avvaktar med spänning om det fungerar.

  Klicka för bild eller dokument
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:54

Lasse L:

Hej Hasse

Tack för att du dej tagit tid att rita ett schema.
Meningen var inte att du skulle sätta dej ner och konstruera utan tanken var om det fanns någon färdig lösning.
Principen är, vad jag förstår, att lägga startspänningen i serie med resp. relä, relät draget när motorn går.
Om någon torkare är

  Klicka för bild eller dokument
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:54

Lasse L:

Tack för att du dej tagit tid att rita ett schema.
Meningen var inte att du skulle sätta dej ner och konstruera utan tanken var om det fanns någon färdig lösning.
Principen är, vad jag förstår, att lägga startspänningen i serie med resp. relä, relät draget när motorn går.
Om någon torkare är "trött" resp. någon snabb i starten, hinner inte den "trötte" starta.
Får lägga fördröjt tillslag på reläerna. Eller lägga ett "start" relä med fördröjt frånslag, som via 3 dioder
ger start ström.
Fördröjt frånslag är lättare att knåpa ihop än tillslag.
Skall höra av mej när jag knåpat ihop och testkört.
Schemat skall kompletteras med separata brytare får start av enstaka torkare samt intervallfunktion.
.
http://medlem.spray.se/silvadahlin/
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:54

Hans Svedberg:

Om torkarna inte hinner ur pausläget, prova att sätta in en elektrolytkondensator efter de tre "vertikala" reläerna. En potentiometer i serie kanske fungerar som reglerbar paustid!
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:54

Lasse L:

Hans Jag förstår inte var "din" ellyt skall kopplas in??

Mitt relä som är "märkt" 1 sek är kopplat med ellyt så att den får ca 1 sek fördröjt frånslag. Relät skall förlänga startpulsen så att alla torkarna hinner lämmna hemmaläget.
Scemat är ritat i startögonblicket, (1 sekund har inte gått ännu), torkarna har starta och lämnat hemmaläget, frånslagsfördröjda relät fortfarande draget.
Allt är teori än så länge, får se vad praktiken säger när det är hopknåpat.
Lennart Hansso… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:54

Lennart Hansson 031 290009:

Vet någon var man får tag i delar (strömbrytare ) till American Bosch ( Avst -lågfart -högfart - Spolning )Hör av sig den som vet
Tackar
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:54

Hasse Svedberg:

Både mitt schema och ditt är tyvärr svårlästa. Jag hade svårt att se din konding. Det verkar dock som om du har den på samma ställe som jag avsåg. Om man i mitt schema lägger den med + direkt efter de tre seriekopplade reläerna så antar jag att den snabbt laddas till nom. 12 V vid tillslag. Om man då efter den i matningen av torkarreläerna har ett lämpligt motstånd som den får ladda ur sig genom så borde det ta en viss tid innan reläerna stänger. Detta för att de stänger vid en betydligt lägre spänning än 12 V. (Teoretiskt alltså)
Eftersom det här kanske inte är så intressant för de flesta så föreslår jag att vi kör det här bilateralt Lasse. Vi kan då visa tyligare skisser. Om någon vill hänga med så är det bra att säga till! Ditt provresultat kommer du väl att presentera (hur det än går)?

HasseS
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:54

Björn Johansson:

I båttillbehörsaffärerna finns det treläges drag-strömbrytare där innersta läget än av, sedan på och på (0-1-2).

Se upp för sådana där det första påläget även får kontakt vid det andra påläget (0-1-1+2).

Jag själv använder strömbrytare med av i mitten på-av-på (1-0-1). kanske inte så logiskt tilltalande men man lär sig.

Kanske American Bosch har en hemsida med information om återförsäjare??

Bj.