Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-16 - 22:20
Generator problem p.g.av laddning av batteri?

Robert Vilhunen:

När mitt start batteri var urladdat så kopplade jag till en batteri laddare (utan att ta bort kablarna till generatorn) och laddade upp batteriet. När jag sedan startade motorn så lyste AMP lampan.

Eftersom jag gjort detta ett flertal gånger på min bil så trodde jag att det var ok. Läste sedan i manualen att man inte skulle snabb ladda batteriet när generatorn är inkopplad. Jag har motor VP MD5b med generator Sev Marchal.

Vad kan har hänt och är det möjligt att reparera felet?

Tacksam för ett svar,
Robert

Robert Vilhunen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-16 - 23:18

Robert Vilhunen:

Laddaren är av märket Absaar, (4 amp, type M104, volt 6/12, T20E) . Den var väldigt vanlig för 10-15 år sedan, fanns på de flesta bensinstationer.
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Hej!

När motorns startas och generatorn börjar ladda skall laddningslampan slockna. Gör den inte det så är det en indikation på att generatorn inte bygger upp spänning och kan börja ladda. Detta kan man kontrollera genom att ansluta en voltmätare över batteriet. När motorn startas skall spänningen stiga till ca 14 volt. Stiger inte spänningen är rådet att låta en bilelektriska firma testa generatorn.
Laddaren Du har kan ha skadat generatorns regulator genom att ge för hög spänning.




ROLGUL
Senast inloggad: 2024-04-06 - 12:36

Rolf Gullstrand:

Hej!
Ett litet tips.
Använd inte en s.k "garageladdare" med inkopplad
generator och förbrukare.
Dessa är oftast bara s.k. halvvågslikriktade och ger en mycket dålig likspänning. Men det duger till att ladda batterier om man först kopplar bort exempelvis + polen till förbrukare.
Kan förstöra instrument mm. om dessa är inkopplade under laddning.