Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-23 - 11:30
Gasolhink

andreas:

Är det någon som vet hur en gasolhink med dränering ska se ut?
ska det vara ett tätslutande lock eller ett ventilerat?

Lars Howander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 11:49

Lars Howander:

Det bör var tätt enl min åsikt
Dock viktigt att dränslangen utgår i från nederkant i jämnt fall nedåt från hink och ut genom akterspegel utan några knickar som kan bilda vattenlås om det skulle tränga in vatten
gasol är tyngre än luft och "rinner" nedåt
seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Hinken behöver ej vara tät men skyddad för vatteninträngning. Utlopp på lägsta punkt till nivå över vattenytan.
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 11:49

Stefan K:

Hej!
Det finns färdiga boxar för de flesta gasolflaskor.
Hjertmans t.ex. har flera olika.
Bilden visar min 2012-Flaska som står i akterstuven i min Contrast 33. Boxen kan lätt tas bort med en liten vingmutter i ena fästörat.
Viktigt är att gasdräneringen löper ut i ett jämnt fall, som Lars H. också skriver. Boxen måste monteras högt, vilket kan vara mycket problematiskt. Framförallt i en del segelbåtar med låga fribord.
(Att dra ut dräneringen i sidan blir sällan lyckat på segelbåtar..)

stef@n k, i Nyköping

  Klicka för bild eller dokument
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 11:49

Lasse L:

Till min P6 gasolflaska köpte jag en hink för vinjäsning.
Till slang-anslutningar valdes bordgenomförningar i plast.
Billigt och bra
Lennart Walld&… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 11:49

Lennart Walldén:

På min Comfort 32 finns ett "golv" en liten bit upp från botten i ankarboxen i fören. På detta står gasolflaskan, och ovanför denna finns ett lock, som även är botten för allt annat typ bergskilar, tampar etc, för det som brukar finnas i en ankarbox. Man får kolla att dräneringshålet inte är igensatt då och då. Har också dragit epoxi inne i boxen, så att den är helt tät.

En variant till....

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Glömde i mitt tidigare "inlägg" att dräneringsslangen eller hålet ut i "det fria" ska ha en innerdiameter på minst 19mm enl. "SBU:s krav". Tidigare var måttet 12mm.

Ankarboxar i stäven är ju väldigt praktiskt på många sätt.

Men det de är väldigt blöta och fylls på vissa båtar upp med massor av vatten i grov sjö. Det kan vara svårt att få dräneringshålet (d=19mm) att bilda en "ejektor" så att vatten sugs ut. Tampar o annan "bråte" kan också täppa till dräneringan. På många båtar så lämpar sig ankarboxar nog bäst för det som namnet avser. Vissa ankarboxar är definitivt inte lämpliga för varken landströmsintag eller gasgulatorn / gasolflaskor även om det kan se väldigt bra ut i hamnen.

Det här får många erfara vid t.ex. Gotland Runt när förstäven kan bli flera hundra kilo tyngre...o vatten sipprar in i förpiken.

Skickar en ytterligare bild på min "lilla" 2012-box. Nu öppnad och med den gröna 12V-solenioden för fjärravstängning synlig. Denna fjärravstängare för 900,- är en av de vettigare investeringar som jag gjort på min Contrast...


  Klicka för bild eller dokument
Se (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 11:49

Se:

Hej Stefan,

Varför har du inte satt fjärravstängningsventilen direkt på gasolflaskan?
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej Se!
Det kan man nog göra också. Det finns gasregulatorer som passar direkt till TRUMA-magnetventilen. Nu passade kopplingarna direkt på det här viset o se´n slipper man dra in kabeln i den täta boxen. Det blev helt enkelt enklare o jag slapp köpa en ny gasregulator.

Man behöver ju egentligen inte stänga av trycket överhuvudtaget i ett gasolsystem(enl. reglerna). Den korta slangen i boxen är trycksatt hela tiden..men den finns ju trots allt i ett dränerat utrymme.

Nu sätter vi bara på gasen (knappen på bilden) när vi ska använda ugn & spis. Strömlös magnetventil =Avstängd gas. O se´n slipper jag att fara ut på morgonen o skruva på gasolen när vi ska göra morgonfikat.. Min hustru Therese sover iallafall väldigt gott efter att vi skaffade detta. Det blir ju inte alls samma vits om man t.ex. har ett gasolkylskåp som det brinner kontinuerligt i.

mvh
stef@n

  Klicka för bild eller dokument
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 11:49

Seawolf:

Efter att ha sett en brandolycka där elden på mycket kort tid smälte ned alla gasolslangar i båten och alla vatten- och avloppsslngar, tror jag det är mycket viktigt att en fjärravstängningsventil sitter så nära och så metalliskt som möjligt till sin flaska.

(34-fotaren i detta fall brann ned till vattenlinjen och sjönk. Brandorsaken var ett gasolflaskbyte intill en gående dieselvärmare med glödheta ytor som lät så mycket att personen inte hörde att det läckte svårt i gängan när han drog på ventilen på den nya 6kg-flaskan.)

Beträffande att ha en elkabel in i gasolboxen så skall en sådan magnetventil vara utförd så att den är godkänt säker mot antändning av gasol-luftblandningar, samt vara ansluten via en dito godkänd kabel. Sålunda utförd är det helt OK att den sitter i gasolboxen och så att inget kan smälta och skapa stora läckor. (Detta hade inte hjälpt för 34-fotaren...gängan var feliskruvad.)

I alla raffinaderier, kemi- och petrokemiindustrier där man hanterar brandfarliga och explosiva vätskor och gaser finns det hundratals för att inte säga tusentals liknande magnetventilinstallationer.

Så min egen praxis vad gäller gasol är att bara byta flaskor med motor och värmare stoppade, landström bortkopplad och huvudbrytare frånslagen....

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, Seawolf! I princip så håller jag med dig, men...

-Dock så hade väl inte ett "svårt läckage" i gängan (där är det ju på högtryckssidan) inte blivit hjälpt av att det hade sittit en magnetventil på gasregulatorn. Den skulle ju sitta "metalliskt" efter både gängan och regulatorn.

-Se´n kan man ju undra om ett gasolflaskbyte intill en "glödhet" brummande dieselvärmare är rätt arbetsmetod? Låter omdömeslöst.

-I min Contrast: Ett ev. läckage i gängan eller på den korta slangen eller någon annat läckage innan magnetventilen är inget problem i min båt. En ev. läckande gas då rinner ut i det fria. Efter magnetventilen rinner en ev. läckande gas in i båten. (Byte av min 2012 flaska sker iallafall alltid ute i sittbrunn).

-I nyproducerade båtar så tillåter inte de nya EU-kraven att gasolflaskan finns inne i båten. Flaskan skall m.a.o sitta i en recess/ha en öppning utåt. Alltså integrerad i typ akterspegeln eller i sittbrunn med öppning ut i det fria.

-De nya EU-reglerna kommer troligt framgent att tillåta gasolslang hela vägen oavsett längd. Detta för att minimera antalet kopplingar. Personligen tror jag att detta är helt O.K. såvida allt är rätt klammat m.m.

-Se´n är det så att det inte finns några krav på att gasolkranar ska vara avstängda överhuvudtaget. En bekväm magnetventil finns idag inte alls med i "regelverket". Kravet är att det ska finnas en avstängning på flaskan och en avstängningskran intill varje förbrukare.

-Magnetventil kommer säkert in i regelverket framgent på något sätt, i och med att den helt klart är säkerhetshöjande.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 11:49

Seawolf:

Stefan m.fl.

Helt rätt, jag kanske utryckte mig oklart.

I fallet med gängan hade inte magnetventilen vid flaskan hjälpt. Lärdomen där var att aldrig byta flaska med motor eller el igång, och inget som har heta ytor som kan tända.
Eller som kan väsnas så man inte märker pysljud. (För undvikande av missförstånd så var det på en grannbrygga som en båt brann upp.)

Men branden visade tydligt att slangar brinner av rätt fort, oavsett varför branden uppkommit, och då är det inte bra att ha annat än metalldelar som förbinder magnetventilen med flaskan. Det verkar då mest robust och praktiskt att ha den inne i flaskbehållaren, direkt på flaskan.

De viktigaste problemen att hitta typlösningar för är nog inte i de nya båterna, det ordnar bra designers och konstruktörer. Utan på äldre båtar där det måste ordnas i efterhand via hinkar, inplastade behållare osv.

Vad jag bara dessutom ville belysa var att de aktuella godkända magnetventilerna med sina kablar är utförda och godkända för att kunna sitta i gasolutrymmet, och att man inte behöver tveka om säkerheten i ett sådan montage pga. av kablel osv, så att man skulle missa en annan, viktigare aspekt.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, Seawolf!
I princip så håller jag med dig igen..

Men att en brandhärd skulle uppstå inne i den dränerade/stängda behållaren för gasolflaskan bedömer jag som mycket osannolik.

Jag har ju inte ens elutrustning inne i behållaren...

Sedan ska ju den elektriskt styrda magnetventilen klara fukt och rentav kunna vistas i vatten, i t.ex. en ankarbox eller i en dränerad behållare
(Det bildas faktiskt en hel del kondens i den dränerade behållaren i min båt iallafall). Fast det är ju inte sjövatten som i en ankarbox.

Generellt så tror jag att elutrustning mår bäst om det är torrt.

Får man plats med magnetventilen direkt på gasregulatorn inne i behållaren så är det naturligtvis bara att sätta den där. Kolla bara kapslingsklassen på den som inhandlas. IP 67 bör det minst vara för t.ex ankarbox-elutrustning.

En magnetventil för gasavstängning placerad så nära gasflaskan som möjligt är iallafall en väldigt bekväm och inte minst säkerhetshöjande "pryl".
Kommer säkert sådana integrerade med gasregulatorer på marknaden.

Stefan i Nyköping
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 11:49

Seawolf:

En brand ombord smälter nog ned gasolboxen också rätt fort oavsett vad som startade antändningen. Därav behovet att ha metallisk förbindning mellan flaska och behållare.

De magnetventiler man får använda för en gasolinstallation skall vara av godkänd typ. Utan att ha granskat de aktuella magnetventilerna som säljs vågar jag ändå påstå att de som är godkända är utförda med kabelanslutningen och alla spänningsutsatta delar ingjutna i plast eller hermetiskt tätade på annat sätt just för att uppnå sitt godkännade. Normalt är den del i konstruktionen som rör sig vid manöver i sin tur hermetiskt skild från elspolarna osv. Antagligen funkar de flesta obehindrat under vatten.

Man skall observera att begreppet starkström med de gällande starkströmsföreskrifterna gäller fullt ut för elprylar i samband med gasol. Definitionen av starkström är "elanläggning som kan utgöra fara för person eller egendom". I och med att även 12V el kan antända gasol så fövandlas då '12V svagström' till 12V starkström'.

I princip skall därför en sådan installationer göras med ansvarstagande av en behörig elperson, precis som annan starkström ombord, t.ex. lansdström.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej Seawolf.

En brand "utanför gasolssystemet" lär säkert smälta ner gasolboxen rätt fort som du skriver. Och även en plastflaska AGA PC5 eller PC10. Air Liquid har motsv.

Alla gasoltuber som jag känner till har en övertrycksventil som öppnar vid c:a 25 Bar (Motsvarar en flask-temperatur på +65 graderC). Smältsäkring finns också.

Detta alltså oavsett om gasolflaskan är tillverkad av metall t.ex. 2012 eller P6 eller glasfiberarmerad plast typ AGA PC5 eller PC10.

Att den manuella kranen eller magnetventilen sitter metall-metall är absolut ingen garanti för att det inte kommer att läcka ut massor av gasol ur flaskan vid en brand. Hur lång tid det tar innan hela flaskan kommer upp i 65 C beror säkert på hur stor flaska/vilken typ och hur mycket gas som finns kvar.

Det ska alltså läcka ut gasol när det blir för varmt annars kan flaskan sprängas. Glasfiber/plastflaskor är provtryckta till 30 Bar.

Gummislangar godkända för gasol i på lågtryckssidan/efter gasregulatorn skall klara c:a 70-80 grader C. Gummi klarar brand betydligt bättre än plast.

Det första som "brinner av" i en brand är säkert gummislangen utanför behållaren eller läckagetestarens "plastkopp" om det finns nån sådan.

Den enda typen av magnetventil som jag känner till är av fabrikat TRUMA. Den är helt inkapslad men vet ej kapslingsklass. Montera den så nära gasolflaskan som det är praktiskt möjligt.

Det måste dock alltid sitta en manuell avstängning innan gasregulatorn, samt en manuell avstängning intill varje förbrukare. Magnetventilen är regelmässigt än så länge bara en s.k. "bra pryl". Jäkligt bra pryl tycker jag.

Hälsningar
Stefan K





  Klicka för bild eller dokument