Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Bränslepump till Wallas 1800

Erik:

Hej! Jag har en Wallas 1800 på vilken bränslepumpen lagt av. Jag har köpt en ny bränslepump på Biltema. Finns det någon som har erfarenhet av att ha installerat en sådan bränslepump på sin Wallasvärmare? Är det bara att koppla in och koppla slangar och sladdar efter bästa förnuft och sedan köra? Erik

Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:41

Kent:

Vad är det för typ av pump du köpt? Jag har också en Wallas 1800, där pumpen ständigt krånglar. Intressant om du får det att fungera med en annan pump. Orginalpumpar finns ju ej att få tag på.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i BTN. :

Om det är en bränslepump som drivs av en spole i kombination med en självbrytande kontakt så behövs en gnistsläckare för större livslängd på denna kontakt. Se: www.sxk.se + länkar Båtteknik + Båtteknik + Övrigt + Varm och skön båt, tillägget 2000-02-01.
Jarmo
Senast inloggad: 2024-04-13 - 14:26

Jarmo Tamminen:

Det är helt normalt att bränslepumpen inte startar efter en tids stillestånd. Kontakerna i pumpen oxiderar. Enkelt att åtgärda: 1. Tag av locket. 2. Tryck ett dorn, skruvmejsel eller motsvarande mot pumens gavel. 3. Slå med en hammare så att pumpen får en chock i längsriktningen. Kolven hoppar då till och kontakterna rör på sig. Jag får göra så här var och varannan vår, för att få igång värmaren.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Hej! Jag hade en gång en sådan där värmare, visserligen en från Volvo flygmotor, men funktionen med bränslepumen är densamma. Jag fixade den gamla pumpen några gånger med något års mellanrum, alltså putsade upp ändlägeskontakterna med Häxans silverputs, ungefär som ovan redan beskrivits. Dessvärre höll denna behandling bara en säsong eller kortare. Jag misstänkte då att spänsten i kontaktblecken försvunnit, dessa är väl antagligen gjorda i fosforbrons och skall ha fjädrande egenskaper. Jag upptäckte också att den gamla pumpen störde elektronik ombord, främst radion, det är ju så att när man bryter strömmen till en magnetspole så blir det en spänningsspik i elnätet, lätt ordnat med en spärrdiod, men sådan behövdes inte på Biltemapumpen, troligtvis fanns en sådan inbyggd, men jag kollade aldrig, då den inte störde någonting. Till slut köptes en ny elektromekanisk bränslepump hos Biltema med art. nr 52-3226, numera kostar den bara 299,00 kr. Och se då funkade värmaren som den skulle, ja nu var ju inte funktionen i stort så där jättebra, så den byttes så småningom ut mot en annan typ av värmare med vattenburen värme, men det är ju en annan historia. Men var obeservant på Biltemas universella bränslepumpar, det finns två sorter, en som skall vara kopplad nära tanken och den som är aktuell i detta falet som skall monteras närmast förbrukaren. Jo det är bara att koppla in och köra... Var observant på pumpens sugsida och trycksida, alltså in och utgång, dessa brukar vara markerade med en pil som visar flödets riktning. Och sedan är det ju bara att koppla den elektriskt, + och -. När pumpen jobbar hörs ett karaktäristiskt klickande ljud. Och det är normalt att den håller upp ibland, för att sedan fortsätta. Så mitt råd är väl egentligen att köp en Biltenmapump och kasta bort den gamla, eller ännu hellre köp en annan typ av värmare som är effektivare. Bj.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:41

Kent:

Tack Björn, för dina synpunkter. Jag har idag försökt få fart på den gamla pumpen. Efter operativt öppnande och putsande på kontakterna så gick den en stund. En sådan pump går ju inte att lita på och värmaren sitter så rysligt illa så man måste vara akrobat för att komma åt den. Du säger att du köpte en annan värmare. Vad för slags värmare köpte du då? Och alla ni andra som läser detta, vad rekommenderar ni för värmare. De är ju så fasligt dyra så det är snudd på ocker.....
Erik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:41

Erik:

Tack för alla råd! Kontakterna har jag pustsat i flera år. Til en början så hoppade pumpen igång och gick en tid. Sedan var det samma visa igen. Har kollat laddning och kabeldimension och de verkar ok. Knackat på pumpen med hammare har jag gjort så många gånger att den slutligen sprack! Ska prova Biltemapumpen (tack för rådet om hur jag kopplar in den). Blir det inte fart på värmaren så köper jag en ny - och även jag är nyfiken på vilka värmare som anses vara bäst. Utöver hög effekt så vill man ju ha låg elförbrukning.
pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:41

pelle:

Jag kan VARMT rekomendera Reflekskaminer.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:41

Kent:

Jag har nu tittat på Biltemapumpen och konstaterat att den är snarlik orginalet. Men en stor skillnad är det. Den har slang anslutning och orginalet har en gängad anslutning med ett finfilter. Björn, kan du beskriva hur du kopplade ihop den nya pumpen med brännaren? Pelle, jag tror också på en Reflex-kamin men är något svår att placera i en mindre båt (8,4m)eller har du bra idéer om placering är jag tacksam för råd.
Björn Johansson (Bj) (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:41

Björn Johansson (Bj):

Det var ju ganska så många år sedan nu jag monterade en biltemapump, och jag kan inte minnas att det var gängor på ansluningarna på min värmare. Filtret minns jag däremot, det gjorde jag rent och återanvände, senare bytte jag det pga. läckage mot ett sådant där engångsfiler av billigaste modell som biltema också saluför. Menar du att själva bränsleslangarna har en gängad anslutning? I så fall kanske det är lika bra att byta även dessa när du ändå är i gång, gamla bränsleslangar brukar ju inte direkt vara något att spara på. Jag vill också minnas att anslutningsnipplarna på biltemapumpen gick att skruva loss, och då kanske du kan flytta över de anslutningarna som sitter på originalpumpen, om du nu inte vill byta slang. Men jag är litet osäker då jag nu ser på biltemas sida att den pumpen jag köpte inte ser rikttigt likadan ut som den som säljs nu, jag har också för mig att jag betalade över 500 kr då, för 5-6 år sedan. Jag vet ju inte var du bor, men det kanske finns ett biltemavaruhus på inte allt för långt avstånd hemifrån dig, så du kan ju gå dit och be att få titta på en pump... Men pumpmodellen är vanligt förekommande, så jag tror att den finns att köpa över disk i vilken biltillbehörs- eller reservdelsaffär som helst. Jag vet dock inte exakt vilka bilmärken som har en sådan, men tycker mig känna igen den ifrån äldre Mazda 323 och 626... men som sagt osäkert. Köp dock ingen begagnad på skroten, då köper du på dig ursprungsproblemet igen. Bj.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:41

Kent:

Det är inte slang mellan min pump och själva brännaren, utan ett tunnt rör med gängade nipplar i ändarna. På utgående anslutning på pumpen sitter filtret. En ca dryg cm i diameter och 2-2,5 cm lång gjord i mässing. Jag har varit på Biltema och tittat på pumpen. Det är därför jag är lite undrande om hur man löser det hela...
Ariane (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:41

Ariane:

Hej! Biltema-pumpen med slanganslutningar för slangklämmor, ej gängad. Var mycket försiktig när slangklämman dras åt. Röranslutningen är av hård nylon / plast och spricker DIREKT vid bara lite för hårt tryck. Emellertid finns reservanslutningar att beställa genom Biltema för en billig penning. /Ariane.
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:41

Hans Svedberg:

Jag tycker att ni är inne på en säkerhetsmässigt farlig väg. Ett läckage på pumpens trycksida får inte hända! Pumpen kommer att pumpa ur tanken så länge det fortsätter att brinna i brännkammaren. Och det är stor risk att det även vid ett ganska kraftigt läckage ändå kommer litet bränsle fram till brännaren. (Pumpen fortsätter att pumpa ända tills temperaturvakten bryter strömmen.) I original är det som sagts ett rör mellan pump och brännare. Jag vill minnas att röret också har en loop på ett varv vilket för mig indikerar att man i ett tidigt konstuktionsskede haft problem med spänningar och/eller vibrationer. Att då sätta in en i sammanhanget outprovad pump som dessutom har problem med anslutningar är för mig otänkbart (även om jag fuskreparerar mycket själv). Vad säger försäkringsbolaget efter en brand? Hasse S
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:41

Kjell:

Har samma problem med orginalpumpen - dåliga kontakter. Efter putsning gick pumpen men gnistsläckande dioder är att rekommendera. Därefter upptäcktes att backventilerna var dåliga, d v s pumpen gick men pumpade inte. Värmedoktorn i Solna har reservdelar och utbytespump. Kan återfinnas på nätet m h a Google. Beträffande slang och rör mellan pump och brännare är nog orsaken till loopen att tillåta termiska rörelser men främst för att man ska kunna montera ihop delarna. Om läckage uppstår rinner nog fotogenen ner i kölsvinet. Lågan finns instängd i brännarhuset. Om slangen hoppar av slocknar lågan. Trots detta känns rör bättre intill dess att vibrationer har utmattat rörgodset tycker Kjell
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:41
Hej min pump fungerar men låter väldigt. Ett högt knackande ljud. Nån som vet vad det kan bero på??