Hoppa till huvudinnehåll
Olof Nordell
Senast inloggad: 2019-05-15 - 18:09
Båtvärmare

Olof Nordell:

Det finns åtminstone två märken att välja på, Eberspächer och Webasto, om man vill installera vattenburet värmesystem där man även kopplar in en befintlig varmvattenberedare. Skiljer sig fabrikaten åt beträffande teknik och driftsäkerhet? Hjertmans säljer en värmeväxlare från Alde. Har någon erfarenhet av den? Räcker den till en 33 fots segelbåt (Fortissimo)? Finns det bättre alternativ? Mina studier på webben tyder på att man bör koppla varmvattenberedaren i den sekundära kretsen med konvektorerna. Jag gissar att man då undviker problemet med läckströmskorrosion via 230 volt landström (via skyddsledaren) om man har varmvattenberedaren inkopplad på landström. Funkar det i sådana fall att värma båtens innandöme via varmvattenberedaren? Olof FF150

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

Om värmarna är rätt installerade bör båda fabrikaten fungera som de ska. Jag har haft dålig erfarenhet av Eberspächer D3W i bilen, medan en likadan värmare har gått bra i båten. Du bör absolut överväga att INTE koppla ihop motorkylvatten till värmesystemet om du inte har isolertransformator för en ansluten elvärmepatron till värmekretsen. Motorn drar oftast 2-5 liter diesel i timmen, medan värmaren drar 0.1-0.3 liter per timme. Så fort du kopplar ett elpatronsystem till motorkretsen kommer du att löpa risken att få obalanskorrosion. Det är lika bra att använda dieselvärmaren i stället, och speciellt om man har en mellanvärmeväxlare ger motorn bara lite mer än ljummen värmekrets och det ger inte mycket nytta. Men se upp även med följande: Dieselvärmaren har 12V minus ansluten till vattenkretsen, och (utan isolertrafo) det har elpartonens gröngula också. För att klara detta problem skall man montera en tvåpolig strömbrytare till dieselvärmaren så även dess 12V minus blir bortkopplad från båtens likströmssystem (och motorn) när elpatronvärme används. Problematiken finns beskriven i boken, se www.batteknik.se Det som oftast spökar med vattenburen värme är svårigheter få det tätt, och att avlufta systemet och hålla det avluftat. Jag rekommenderar att permanent montera en centrifugalpump med rejäl kapacitet i kretsen utöver den lilla cirulationspump som normalt körs. Med den stora kan man avlufta systemt bara genom att köra den några minuter nån gång ibland, utan att behöva öppna systemet.
Olof Nordell
Senast inloggad: 2019-05-15 - 18:09

Olof Nordell:

Tack för info. Jag tänker avstå från elpatron och ska läsa på i boken, som redan finns hemma. Var kan man köpa en lämplig centrifugalpump? Vad menas med rejäl kapacitet? Var i kretsen monteras den? BÄsta hälsningar Olof
Johan Strömbäck (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Johan Strömbäck:

Hej! Innan vi installerade vattenburen värme i Lagoon-Charters katamaraner gjorde jag en grundlig undersökning av vilken kompetens som finns bland installatörer i Sverige. Det är väldigt få som har en erforderlig kompetens och framförallt erfarenhet för att bygga FUNGERANDE vattenburna värmesystem. Många har försökt men de allra flesta rekommenderar luft - för dom har inte "knäckt koden" för vattenburet. Såväl installatörer som för övrigt även leverantörer (agenterna) kan själva värmaren bra, men har väldigt liten erfarenhet / kunskap om hur vattnet beter sig då det lämnat värmarenheten. Undantaget är Bil & Marintrim (www.bilmarintrim.se) som specialicerat sig på denna typ av system med tre uppvärmingskällor. Sen finns det en dl självpularsnack på bavariaklubbens hemsida men vissa av de väl dokumenterade lösningarna innehåller tankevurpor... Lycka till! /Johan
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

Exempelvis har Hjertmans en pump avsedd för sötvattenkylkretsar, som ger 26 liter/minut. Den ger nog tillräckligt flöde för att blåsa bort eventuella luftfickor i värmekretsen. Den drar över 2A, så man kör den bara emellanåt. Den sitter lämpligen i någon lågpunkt efter där expansionskärlet är anslutet. Men nivå i kärlet försäkrar man sig då att pumpen får vätska att pumpa ut. Luft som kommer tillbaka skall ju stiga upp till expansionskälet. I en idealisk installation undviker man fickor där luft kan ansamlas. I en verklig båtinstallation är detta ofta omöjligt att åstadkomma. Och alla som då och då upptäcker att systemet behöver luftas vet hur eländigt det är att behöva öppna det och slabba med glykolblandningen.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Kent:

Är det någon som har erfarenhet av gasolvärmare. Visst finns det väl till båtar också? Både som luftvärmare och vattenburen värme. Husvagnar är väl uteslutande utrustade med gasolvärme....
Miguel i Vagab… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Miguel i Vagabond 31:an Vattenvind:

Hej Vi har i vår Vagabond 31:a från 1985 en Gastherm gasolvärmare med vattenburet konvektor-system installerat. Det har fungerat helt problemfritt och ger en överlägset jämn och behaglig värme. Gastherm hittar man numera hos http://www.sundquistmetall.com/ Vi seglar på Västkusten och har alltså inte väldigt kalla seglatser. Värmaren används mao vid vår och sensommarseglingar. Systemet är givetvis termostatstyrt, och vi har en mycket måttlig gasolförbrukning. Det behövs ingen cirkulationspump i så små system som till en 31-fotare. Jag har två gånger på tjugo år bytt backventiler i systemet, och man måste därvid vara noggrann med luftningen. Receptet är mycket enkelt för att lyckas med detta: Bra skjuts på glykolblandningen (=pumpa med högt tempo) när man fyller systemet. Gör man bara detta blir luftfickor inga problem. Jag kan bara varmt rekommendera gasolvärmare samt vattenburet i kombination.
Johan Strömbäck (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Johan Strömbäck:

En av de starkaste drivkrafterna i utvecklingen av husbilar (och husvagnar?) är att skapa den "gasfria" husbilen. Det finns ett antal skäl till detta såsom ex vis: Gasol är dyrt, inte helt riskfritt, tar mycket stora volymer i anspråk särskilt om man ska nyttja det för uppvärmning. Dessutom saknas standard så att man har problem med kopplingar redan i våra närmaste grannland. Man vill alltså ha ett enda bränsle. Samma frågor driver man inom försvaret på olika håll. Att det är dyrt kan man även se på SxK-teknik i den jämförelse som finns. Om du redan har diesel i båten - använd den tanken även til värmaren. Då räcker dina gasoltuber lite längre även om du lämnar Sverige:-) Tveka inte på vattenburet - men låt dig ite vilseledas av de som talar om ett-rörssystem som lätt blir lika obalanserade som luftburna... mvh / Johan
Niclas (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Niclas:

Jag har ettrörssystem i min båt och det fungerar alldeles utmärkt, så låt dig inte förledas av de som säger att det inte fungerar. :) 22 mm slinga kopplad till en relex och en 3W cirkulationspump. Tyst, strömsnålt, enkelt och en jämn behaglig värme.
kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

kent:

en sångtext poppar upp i mitt huvud: "vem i hela världen ska man lita på..." det är tydligen så som med det mesta i livet. det finns ingen riktig sanning. Allt beror på vem man pratar med.
Johan Strömbäck (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Johan Strömbäck:

Den som tänker efter och förstår uppbyggnaden och därmed fördelen med två-rör-system inser också varför ett ett-rör-system lätt blir obalanserat, särskilt om anläggningen är väldimensionerad(!) dvs har kapacitet anpassad till behov och inte är särskilt överdimensionerad. Med det inte sagt - och inte heller skrivet i mitt tidigare inlägg - att alla ett-rör-system blir obalanserade. Däremot är risken stor att man, särskilt i långa slingor, har betydligt sämre värmeeffekt vid den sista värmepunkten. Preceis såsom det är få båtar med luftvärme som har vettig värme i förpiken (tänker på segelbåtar med värmaren i aktern, långa slangar med en hel del krökar och oftast inte heller någon isolering). Visst, det finns balanserade väl fungerande både luft- och vattenburna ettrörsystem. Men, varför chansa?
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Gunnar S:

Har ett vattenburet system enl följande: Webasto 9kW (steglöst variabel 1,1-9kW) dieselvärmare Alde 2 kW/230V elpatron Alde värmeväxlare till motorn (Perkins 4.236) Totalt 18 radiatorer (Autotherm)i ett en-rörssystem, teoretisk avgiven effekt runt 5,5kW. 80 liters hålltank (magasin) för längre av/på intervall för pannan. Båten är en 42 fots däcksalongsbåt med stor volym och mycket luckor och glasfönster. Systemet fungerar fint, det har varit igång sedan hösten 2000 utan ett enda driftstopp. Båten används även vintertid. Vi har sovit ombord i -17 utetemp. Pannan reglerar ner sig steglöst när returvattentemp stiger. Därutöver finns en rumstermostat. Jag har tagit hänsyn till det kallare vattnet i slutet av kretsen genom att höfta till med större/fler radiatorer närmare slutet. Värmeväxlaren fungerar utmärkt, vi håller rumstemperatur inne i båten under motorgång ner till ca 5 plusgrader utetemperatur. Elpatronen är bra hjälp när det finns 230V och det inte är kallare än straxt under 10 grader, men jag fick korrossionsproblem innan jag skaffade en isolationstransformator för landströmmen. Största problemet var att få ut luften ur systemet, det är över 50 m rör/slang i många nivåer. Det var i princip omöjligt trots massor med avluftningsventiler tills jag helt frankt tog vattenledningsvatten och körde igenom kretsen med tryck under lång tid. I mitt system är det sedan möjligt att ansluta den vattenfyllda och luftfria kretsen till hålltanken utan att få in ny luft och sedan fylla tanken med glykolblandning och kompensera glykolhalten för volymen i rören. Det går mao att bygga fungerande enrörsystem och och gångvärme fungerar, men är naturligtvis beroende av motorns storlek.
lindator
Senast inloggad: 2011-05-06 - 12:20

Torbjörn Lindahl:

Min erfarenhet av värmarfrågan är att under förutsättning att du vill kunna nyttja värmen under längre tidsperioder skall värmaren vara driftsäker (få delar som kan gå sönder) samt ha låg eller ingen strömförbrukning. I mitt fall har det inneburit installation av en gasolpanna med vattenburen värme utan cirkulationspump AGA i förra båten(heter nu mera Gastherm) som fungerat felfritt utan service i 20 år. Varför vi självklart valde en Gastherm panna (rostfri) när vår nya båt levererades våren -08. Med radiatorer i olika längder var det lätt att installera, bara en 22 mm vattenslang mellan radiatorerna istället för grova varmluftslangar! Samma typ av system som sitter i tusentals husvagnar = gasolpanna med vattenburen värme! Denna kompletterat med en minipassad fläkt/värmeelement kopplad till motorns kylvatten, vilken kan blåsa igenom båten med varmluft vid motorgång, har fungerat mycket bra, billigt och felfritt under många år i vår segelbåt. Lycka till! /Torbjörn
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hi there. 

Anybody who knows how to start a gastherm gasol panna ? i just got a second hand 2,8 gte complete kit that i set apart myself from a construction site wagon. It was installed by a professional on 2004 but never used. Since then the hose was disconnected from one of the radiators and the water is gone. Should i refill it with a combination of water and glykol ? and if so, in wich proportions ? Thanks. Oscar