Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:38
Batteridriven vinkelslip

Bernt Holländer:

Läste att vinkelslip är bra för att kapa wire vid rigghaveri. Har någon tips på liten lätt batteridriven vinkelslip. Har bara hittat stora tunga och dyra proffsmaskiner.

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 01:54

Anders:

Det låter väldigt avancerat, för att inte säga komplicerat att ha en vinkelslip till hands vid ett haveri. Eftersom den förmodligen bara kommer att användas en gång, så måste man se till att den alltid är fulladdad. Alla batterier har en naturlig självurladdning. Dessutom är ju miljön på sjön ganska tuff med fukt m.m. För att inte tala om vid det tillfället du tänker använda den. Det är säkert inte torrt inomhusklimat då. Vill du ha ett beredskapsverktyg bör du nog skaffa en bult- eller vajersax i stället. Den är lätt att smörja in med fett så att håller sig "som ny" till den gången du behöver använda den.
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 01:54

L Petersson:

Nej det verkar överdrivet att ha med sig vinkelslip, det är klart vi vet ju inte dimensionen på dina stag o vant.Men i normalfallet d v s 6 eller 7 mm föreslår jag att du har med dig en ordentlig bågfil med nytt blad. Tejpa wiren där du vill kapa o såga genom tejpen.Fast bultsax går förstås mycket bra det också.Dyrare att köpa in förstås.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 01:54

Kent:

Jag antar att det är rigghaveri till sjöss som åsyftas. Detta sker vad jag kan tänka mig vid de värsta omständigheterna med hård vind eller vid en kraftig grundstötning. Då är ingen tid att tejpa wire för att kapa med vare sig bågfil eller batteridriven vinkelslip. Bultsax är det snabbaste sättet att bli av med riggen innan den hinner slå hål på skrovet. Och då ska inte wiren klippas utan den klenaste delen av vantskruven har jag läst någonstans. Klippa wire med bultsax lär visst vara svårt.
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 01:54

L Petersson:

Ja jag tänkte efter och det är bäst med bultsax under de omständigheter det kan bli fråga om, glöm alltså bågfilen till sjöss.
Gunnar S. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 01:54

Gunnar S.:

Skall man klippa RF wire skall man INTE använda en bultsax utan en vajersax som har helt annan utformning av skären. En som klarar 8 mm (den grövsta dimensionen jag har) kostar från ca 800.-
Gunnar S. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 01:54

Gunnar S.:

Skall man klippa RF wire skall man INTE använda en bultsax utan en vajersax som har helt annan utformning av skären. En som klarar 8 mm (den grövsta dimensionen jag har) kostar från ca 800.-
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 01:54

Björn J:

Jodå det går bra att klippa wire med bultsax, men det får vara den stora typen av bultsax, den som är bortåt 100 cm i skacklarna. Och man får ta i ordentligt, och som också redan sagts, klipp om möjligt i vantskruvens "bultdel". I en nödsituation tar det alldeles för lång tid att såga med en bågfil. Förvara bultsaxen ombord med åtminstånde skären i en tät plastpåse med vaselin eller annat fett, för att undvika rostangrepp. Bultsaxen klipper ju andra grejer också, fall, skot, mantågslinor, elkablar, skacklar... Bultsaxar bör ju förvaras dolda och väl inlåsta då de kan användas som "huvudnyckel" år marinans icke önskvärda gäster. Som redan sagts är eldrivna verktyg relativt värdelösa i en nödsituation. Men om man nu vill anvämda vinkelslipar och andra verktyg ombord så har ju flera "Gubb-varuhus" typ Hornbach, Bauhaus, Jula och kanske också "Clas i sjön" diverse satser med flera olika elverktyg med ett och samma batteri, brukar ju inte hålla så där jättehög kavalitet, men en del verktyg går ju på 12 v, och varför inte skippa batteriet och modifiera verktget med sladd och lämpligt stickpropp att ansluta till båtens elsystem? men nu börjar jag avvika en del från ursprungsfrågan, liten felnavigation.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 01:54

/// Patrik:

Jag har rod i riggen och om jag tappar den så hoppas jag att min bultsax räcker, men en kamrat som har rod sa att då funkar inte bultsax... Vem skall man tro på??? Högt & fort /// Patrik
uwehtje
Senast inloggad: 2024-03-05 - 19:33

Jag har släpat runt på en ganska stor vinkelslip från Ryobi men samma företag har nu kommit med en liten smidig vinkelslip som heter RCT18C. Jag har inte testat den på vire eller rodd men hoppas den kommer att fungera om jag skulle behöva det..

En fördel med den är att den jobbar med Ryobis Oneplus system så jag kan använda samma batteri till många saker,
Ryobi har en fantastisk batteridriven strålkastare som verkligen rekommenderas. heter R18SPL-0. Den går att köra både med batteri och via 12V cigarettändaruttag. Otroligt ljussken att hitta prickar och annat och för att bli sedd. Sedan har naturligtvis bra borrmaskiner, skruvdragare och annat allt med samma batterisystem.