Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-18 - 16:21
avfuktar vs ozongenerator

wenche:

Läste i någon båttidning i høstas en artikkel der man hadde installerat avfuktare i båten under vintern. Hitter inte igjen artikeln. Minns så godt at det stod at det kom båtlukt ur ventilasjons luken og at de efter avfuktningen kunne äta knusk tørre knekkebrød som var lagrade i båten.

Jeg besværes av høy luftfuktighet samt skutlukt i min 27 fot seilbåt. Om jeg skal prioritera en maskin - bør det være ozongenerator eller avfuktare? Modell og merke på avfuktare?

Vennlig hilsen
Wenche

Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 17:37

Pelle:

... om du väljer en avfuktare bör du satsa på en sorptionsavfuktare.

Visst, en vanlig kondensavfuktare fungerar utmärkt ner till 10-15 grader (sådana som säljs för 2000kr och uppåt), men under det avfuktar dom nästan inget alls.

Under 5 grader C skall dom inte användas alls då dom riskerar att "isa igen" likt en frys som öppnas för ofta - det leder i sin tur till att vatten rinner ut ur avfuktaren istället för ner i behållaren, eller ut genom slangen (om man har sådan).

En sorptionsavfuktare (säljs bla av. Munters) kan man låta gå hela året - fungerar oavsett temperatur. Dock är dom betydligt dyrare (Säg 10000kr och uppåt).

Personligen anser jag att avfuktning är rätt sätt att angripa problemet på. Det är ju fukten som ger upphov till problemet - att då köra med luktförbättring känns inte rätt tycker jag (visst kan ju ozon döda lite mögel iofs, men ändå).

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu