Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Ännu en motor som trilskas

Lennart Walldén:

Hej,

Har en MD11C som är aningen svårstartad, den startar efter en stund, men svarar inte på gaspådrag. Efter omstart med ett rejält gaspådrag, så startar den och går en stund innan den varvar upp ordentligt.

Bytte nålar i spridarna efter att dessa provtryckts, men detta gav ingen nämnvärd effekt. Har försökt lufta allt som går att lufta, men märker ingen skillnad.

Tacksam för alla tips.

//Lennart

Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 05:50

Hans Helgesson:

Kan bero på dålig kompression. När motorn blir varm så minskar alla spel - kompressionen blir bättre.
Hade liknande problem på min Yanmar. Rev isär med förhoppning att det "bara" var ventiler eller kolvringar som var otäta, men det var toppen som hade spruckit mellan ventilsätet och spridaren. Ny köpa ny topp...
Har du kollat kompressionen?
Jan Olofsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 05:50

Jan Olofsson:

Hej Lennart
Har haft ungefär samma problem med min MD6 och det visade sig i mitt fall att det var "stoppen" på sjäva insp-pumpen som kärvade.Problemet som uppstod var att motorn startade men svarade ej på gaspådrag.
Det hände även att den inte startade alls utan jag fick mala på starten vänta mala igen och rätt som det var sprang den igång.
Jag demonterade stoppvajern och returfjädern på insp-pumpen och då kändes det som reglaget var helt lealöst.
dränerade pumpen på övervintrat bränsle och kände genast en funktion i reglaget.Motorn har fungerat som en klocka hela säsongen efter denna operation.