Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2022-07-06 - 16:17
2-batteri system

Ulf:

Hej alla !

Jag har följt lite trådar om 2-batteri system, skiljereläer, dioder, etc och har några frågor.

Har en 40hk utombordare med 9A generator, startbatteri och inget mer. Funderar på att installera ett förbrukningsbatteri men hålla det hela enkelt, snabbfästen och lätt att ta hem och ladda upp i garaget under natten.
det finns, så vitt jag ser, tre alternativ:
1. Skiljerelä
2. Ny huvudbrytare typ: 0, 1, 2, 1+2
3. Ytterligare en huvudbrytare 0, 1 (se bild)

Har någon av er gjort detta, vad rekommenderas ?
Jag har hört mig för lite och fått så olika svar;

Skiljerelä är jättebra, alternativt är kass för det håller inte och slutar fungera.

Brytare 0-2 är bäst, monteras i alla våra nya båtar (citat ett båtvarv), alternativt värdelöst, lätt att glömma ställa om från 1 till 2.

Osv, osv. Jag efterlyser lite praktiska erfarenheter av ovan lösningar. Mkt tacksam för feedback.

Om man väljer en 0,1,2,1+2 "ratt" eller 2 separata brytare, spelar det någon roll hur man bryter när man ska växla? Alltså; ska man stänga det ena batteriet innan man "öppnar" nästa, eller ska man öppna batteri 2 och sedan stänga 1:an ?
Under gång/laddning.....med motorn stoppad....skäl ?
Någon som vet ? Och varför ?

En annan sak: Jag har brytare på plus-kabeln mellan startbatteriet och tändning/brytarpanel, men det går även en grov kabel direkt från plus (såväl som minus) till motorn. Alltså bryter inte huvudbrytaren grova kabeln till motorn (annat än via tändningen?). Inte som på bifogad bild. Bra eller dåligt ? Som ni förstår är jag ingen elektriker....

  Klicka för bild eller dokument

Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Din utbordare har en svänghjulsgenerator som lämnar endast 9A. Tveksamt om Du över huvud taget skall satsa på ett 2-batterisystem. Det schema Du bifogar gäller igentligen en inombordsmotor men kan i princip gälla för ett manuellt 2-batterisystem vad gäller huvudbrytarnas inkoppling. Öppna http://www.delabmarine.se/PDF-filer/BSRinkoppling.pdf och titta på inkopplingsschemat för Batteriseparator BSR 25.

MVH
Dick Pettersson
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lars:

Jag har en segelbåt, så jag är inte så strandsatt de gånger motorn inte vill starta. Jag har därför gjort den aldra enklaste typen av koppling. Kopplat batterierna parallellt. Inga brytare, eller skiljerelä. Visserligen laddar jag ur båda sammtidigt, men det blir en så mycket mindre urladdning, vilket gör att batterierna mår bättre. De gånger jag inte fått igång motorn så har det inte varit p.g.a. att batterierna varit slut.

Sedan är det alltid det med strömbudget. Man skall inte förbruka mer än man kan ladda.

En enkel lösning för din del skulle vara att ha två likadana batteri parallellkopplade och skifta om vilket batteri du tar hem för laddning på kvällen.

På sidan http://w1.404.telia.com/~u40404287 och sidan om batteri finns en rubrik och text om för och nackdelar med olika sätt att koppla samman batterierna.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn Johansson:

Jag håller med Dick, angående utomborarens ringa laddningskapacitet, du får köra väldigt länge för att kunna ladda upp två batteri på endast nio amperé.

Men ok, om du skall ha två batterier så skall det ena endast vara avsett för startmotorn, ingenting annat.
Det andra batteriet skall försörja övriga förbrukare ombord.

Laddning sker hemma eller helst med en riktig marin batteriladdare, då en sådan med dubbla utgångar, en till varje batteri.

Solcellspanel är ju heller aldrig fel, men kanske överkurs i ditt fall.

Jag skulle valt två enkla huvudströmbrytare av god kvalitet. Jag har en gång haft en sådan där "0, 1, 2, 1+2" brytare men glömde alltid av att koppla om i hamn...
En del av dessa kan manövreras under gång, bara man inte stänger av helt, men somliga har inte denna möjlighet, det beror på hur kontaktblecken inuti är utförda.

Om du inte har någon brytare på pluskabeln till motorn så kan du ju riskera onödiga krypströmmar med urladdning och kanske också med galvanisk korrision i motorns aluminumdelar (nu vet jag väldigt litet om galvanisk korrision, så jag vågar inte gå in på det mer nu...).
Så jag skulle nog kopplat om så att motorns pluskabel går över en huvudströmbrytare enligt mitt förslag ovan.
Om du stänger av huvudbrytaren och tar med nyckeln hem minskar ju kanske också stöldrisken av båten något litet.

Bj (el-teletekniker inom annat yrke)
Erik (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Erik:

Hej!
JAg hade en gång en segelbåt med elstartad utombordare (Yamaha 9,9hp fyrtakt). Jag gjorde så här. Startbatteriet fick laddas av utombordaren. Förbrukningsbatteriet (100A) hade jag separat utan anslutning till motorn eller startbatteriet. Skaffade en rejäl marin laddare och laddade upp det (hemma eller i hamn) vid behov. Förbrukningsbatteriet klarade sig ett par veckor på semestern utan uppladdning. Vi hade ej kylskåp.
Erik
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Seawolf:

En bra, men rätt okänd variant på elsystem ombord är att använda en produkt som heter "Battery Brain" och som är ett lågsänningsskydd som klarar startmotorströmmen.

Det monteras direkt på batteriet och bryter bort batteriet vid 11.65 volt, då det är c:a 10 % av batterikapaciteten kvar. Därefter kan man enkelt återställa, och man kan starta motorn för laddning.

Fördelen är att batterierna skyddas mot all oavsiktlig djupurladdning (vilket är den vanligaste dödsorsaken för batterier), samt att alla batterier ombord kommer att jobba med samma upp- och urladdningstillstånd, vilket i sin tur gör att laddningsregulatorer av alla slag verkligen får göra sitt jobb på det sätt det var tänkt. (Så blir det ju aldrig när man kopplar ihop halvurladdade båtbatterier med det fulladdade motorbatteriet).

Och så slipper man ju släpa omkring ett extra batteri för motorn och som inte bidrager till förbrukningen ombord.

Jag har nu provat detta under en säsong och det ahr fungerat oklanderligt. Rekommenderas!