Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
12 volt-230 volt

Lasse Hagman:

Hejsan!
Jag äger en laptop vilken har en elingång som omöjliggör användande av de spänningsomvandlare som finns på marknaden. Dessutom är det så att Dell, som är datorns fabrikat, inte har någon produkt som passar denna dator.
Alltså återstår att omvandla 12 volt likström till 230 volt växelström för att därigenom kunna använda ordinarie sladd till datorn.
Vad jag nu undrar över är hur stor effekt detta arrangemang konsumerar ur batteribanken!?!
Om någon vet svaret vore jag mycket tacksam för lite information!
Med vänlig hälsning
Lasse Hagman

tlundg
Senast inloggad: 2024-03-03 - 20:43

Thomas Lundgren:

Hej Lasse,

Förstå får du förklara varför det inte går att köra med en så kallad DC-DC-omvandlare till din dator (alltså som gör om 12V till den spänning som laptoppen vill ha - ofta mellan 16 och 20 volt). Jag har aldrig sett en laptop där detta inte har gått att ordna på något vis.

Men för att sen svara på din fråga;

En inverter (12V-230V omvandlare) kan du räkna med har en förlust på cirka 10W. En laptop förbrukar med skärmen på om det är en standard laptop ofta runt 40W. Alltså mycket grovt räknat och utan att veta vad för inverter du har och vad för laptop du har - 50W. Med 12V systemspänning ger detta något över 4A när du har datorn igång.

Mvh. / Thomas.
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 05:57

Lasse L:

Vissa Compaq laptop´s går bara på 220 v.
DC-DC går därför inte att använda.
Kör min Compaq på Mobitronic 150 watts inverter.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 05:57

Björn Johansson:

Min Copaq Presario vill ha nitton volt likspänning.
Jag har inte provat att köra den direkt på tolv volt, men enligt expertisen här, kan det funka.
Jag använder en original spänningsomvandlare, men då denna går äver den berömda ån efter vattnet (12 V dc -> 230 V ac -> 19 V dc) så funderar jag till att byta till en omvandlare som Clas Ohlson säljer.

Denna har art.nr 32-3876 och finns på denna sida:
http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=E54D0C8205BD4904BC2821E68BF23845286861
Kostar 595 Kr.

Det står ingenting i katalogen om tomgångsförbrukning, men jag vet iallafall att mitt nuvarande arrangemang drar 1 A utan att datorn är ansluten.

Bj.



Olivia
Senast inloggad: 2019-07-04 - 11:25

Arne Lindh:

Stopp ett tag Björn J.

Clas Ohlson-manicken 32-3876 ska anslutas till 230 V. Men 32-5502 för 329 kr går på 12 V-batterier. Är det inte den som är lösningen eller har jag missuppfattat något?

Jag använder hittills ingen omvandlare, har använt datorn väldigt lite i båten och klarar mig på batteriet i datorn tills jag kan ladda nästa gång. Men det håller inte längre eftersom jag nu har sjökort och navigationsprogram i burken.

Jag tänkte prova med ovannämnda manick som omvandlar 12 V till 20. Men kruxet är att jag har Powerbook, dvs Mac, och jag har inte kollat om det går (annan anslutning). Är det någon out there som kör bärbar Mac i båten?

PS. Jag kör både Windows 2000 och MacOSX i burken, så den lever i båda världarna.

Mvh
Arne Lindh
s/y Olivia
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

ELFA har en omvandlare för 12Vdc tilll 15/16/18/19 eller 24Vdc utström max. 5A. Art.nr: 69-881-82 547:- + moms.
Tel. 020-758000

Dick
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 05:57

/// Patrik:

Dell har visst en omvandlare 12 till 20 V, men jämfört med liknade på Clas Ohlsson eller ELFA är den svindyr. 1441 SEK plus moms kostade den jag har. Vad som gör Dells unik vet jag inte men jag vet att det är tre poler i strömförsörjningskontakten, varför vet jag inte...

Nedan är data för den jag har.

Lind Model No: DE2045-699
Input Voltage: 12 to 16 Vdc
Output Voltage: 20 Vdc
Output Current: 4.5 amps (max)
PC Connector: Hirose RP34C
Auto Input Cable / Output Cable: 45cm / 90cm
Fuse: 10 amps
Size / Weight / Warranty: 127 x 61 x 32mm / 0.34kg / 3 years

Och lite info om en annan Dell som "endast" kostar 956 SEK om det är inkl eller exkl moms låter jag vara oskrivet...

Auto Air Adapter D-Series EUROPEAN VERSION - for Latitude D800, Latitude D600, Latitude D500, Latitude D400, Latitude X300

Sök på www.dell.se så hittar du dessa...

Högt & fort /// Patrik


Olof FF 150 (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 05:57

Olof FF 150:

Tillägg
Även jag har fått bita i det sura äpplet och köpa en omvandlare från Dell av fabrikat Lind till min Inspiron. Liten och nätt men dyr, se ovan.
Observera att det är olika omvandlare till olika modeller av Delldatorer. Tabellen på Dells webbsite är ofullständig. Ring istället och tala med Dells säljare.
Clas Ohlsons omvandlare funkar tyvärr inte till Dell.

Av bruksanvisningen framgår bl.a. att omvandlaren inte får vara påslagen vid motorstart (risk för strömspikar) samt att den bör kopplas direkt i ett cigguttag (inte splitter eller förlängare).


Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 05:57

Seawolf:

De omvandlare som säljs av Clas Ohlson eller (ev. Elfa, kolla dess 12Vminus till Laptopminus!) skall man vara lite försiktig med, av två skäl.

1) Den har 12 minus direktansluten till utspänningens minus. Detta skapar lätt problem när man vill ansluta en GPS från t.ex. Garmin, eftersom man där också ansluter 12V minus som också är signaljord för seriekommunikationen. I Laptopens serieingång kommer man igen i kontakt med 12V minus, alltså ett klssiskt jordloopsproblem. Det hela är inte olösligt, men kräver att man medvetet installerar alltihop så denna llop minimeras. Kräver sakkunskap.

Med en 12VDC-230VAC-laptopspänningsaggregat uppstår inte detta problem

2) Om man vill använda laptopen som jukebox för MP3 till t.ex. båtstereon visar det sig att Clas Ohlsons 12VDC-laptopaggregat har någon knepig elektronikfrekvens som stör ljudkvaliteten. Detta problem uppstår normalt inte om man har 12VDC-230VAC-laptopspänningsaggregat.

För Dell tillkommer dessutom att de har en rätt ovanlig anslutningsplugg för spänningsförsörjning.

Ovanstående är konstaterat på fyra olika Laptop, varav en är Siemens, en är Compaq EVO, samt två ovanliga. Effekterna identiska. Lösningarna identiska.

Att man dessutom har glädje av att få 230 AC för att ladda diverse rakapparater, mobiltelefoner och annat talar ytterligar för att gå via 230 VAC.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 05:57

Björn Johansson:

Arne:
Ojdå, jag läste tydligen hr. Ohlsons internetkatalogen slarvigt.

Kan väl också tillägga det att när min dator var ny så räckte det inbyggda batteriet i två timmar, troligtvis gör det inte det nu.

Undrar då hur det blir med signaljord och minus om jag strömförsörjer datorn via Clas Ohlsons 32-5502 men matar min Garmin direkt från båtens 12 V system, samt överför GPS-signalerna via Garmins originalkabel till datorn?

Bj.