Hoppa till huvudinnehåll
hr34
Senast inloggad: 2012-04-21 - 17:30
Sälja

Krister Jakobsson:

Hej Ämnar sälja min Swedestar 370 årsmodell 2007 till en norrman som är bosatt i Sverige. Ämnar upprätta ett svenskt kontrakt(är tacksam om ni kan skicka en fil). Betalning kommer att ske i samband med kontraktsskrivande på SEB i Jönköping. Är det något jag bör tänka på speciellt. Jag förmodar att eftersom båten finnes i Sverige att det ej gäller någon införelsemoms. Tacksam för svar Krister Jakobsson Bellevuegatan 5c 55446 Jönköping

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Hej Krister! Kontakta SXK i Nacka så kan du köpa ett bra köpekontrakt. Om norrmannen är mantalsskriven i Sverige så är förfarandet detsamma som till en svensk. Är han skriven i Norge så är det hans problem med ev moms o tull om båten införes till Norge. I Sverige krävs ingen registrering av båtar. Om båten stannar här kan norrmannen i praktiken sitta lugnt i sin båt. Tänk dock på att inte dölja några ev fel - tag med alla ev fel i kontraktet (ev som underteccknad bilaga). Jag brukar även generellt skriva till orden: inkl moms alt. VAT incluided, även om moms alltid ingår mellan privatpersoner. Dock vid ev export underlättar detta för ägaren. Lycka till Lennart Lundin