Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Kontraktsbrott?

Kristian:

I slutet av maj i år (2008) köpte jag en motorbåt av en privatperson. I och med köpet kom vi överens om att ett nytt kapell skulle ingå i köpeskillingen, vilket säljaren ännu inte hade införskaffat. I kontraktet skrevs: I köpet ingår ett nytillverkat helkapell till (fabrikat modell) som säljaren skickar utan kostnad till köparen. Vi kom överens om att han skulle skicka kapellet så fort han fick det till sig då det redan var beställt. Efter ca två veckor ringer han efter påtryckningar för att meddela att leveranstiden var två månader. Det har nu gått över tre månader sedan detta besked och jag har ännu inte fått något annat svar än att kapellet är på väg. Vad jag nu undrar är hur länge jag måste vänta innan det kan anses att säljaren brutit mot kontraktet.

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Jag tycker du ska ta reda på vilken tillverkare som ska ordna ett nytt kapell till dig. Fråga dom direkt om leveranstid. Kanske säger dom att de inte har någon beställning eller att ordern är annullerad av säljaren!!! Ett gott råd är att hålla inne pengar vid utfästelse som ovanstående. Tyvärr så är pengar viktigare än moral i många affärer. Att driva en fråga som detta i rättssystemet torde inte vara görligt. Kanske kan SXK´s Johan Westman kommentera detta. Hälsningar Lennart Lundin
johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:09

johan Westman:

Hej! Du har fått huvuddelen av vad du beställde och saknar "bara" ett kapell. Din fråga är svår att svara på då det måste bli ett typiskt juristsvar, som vissa kan finna irriterande, men svaret blir att du får påminna inom skälig tid.... Att avgöra vad som är skälig tid är inte görligt. Dock i praktiken skulle jag rekommendera dig att ligga på och ringa, mail och på alla sätt jaga ett besked. Sen kan du be att få framtillverkarens namn och ringa även denna för att höra om leveranstid. Detta skall du inte göra som första åtgärd då annars säljaren kan uppleva att han sluppit problemet genom att "lämpa över" det på leverantören. Nu är detta inte svaret på din fråga, men en praktisk lösning. När du känner att det börjar närma sig nästa säsong, då får du meddela att du anser att han brutit kontraktet och att du själv får beställa ett kapell, dock riskerar du då att få betala detta själv till en början. MVH! Johan Westman jurist åt Sxk