Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-18 - 16:21
Information om brister till köpare

Samuel Starkenberg:

Ska sälja min segelbåt. Har förstått att man vid privat försäljning av båt säljer i befintligt skick och inte kan bli ansvarig för fel som upptäcks efter affären. Min köpare vill dock ha ett tillägg i kontraktet som säger att jag har informerat om de brister jag känner till. Detta känns inte som nåt problem då jag har informerat om de brister jag känner till. Men om han upptäcker ett fel efter försäljning jag faktiskt inte kände till men som han i efterhand tycker att jag borde ha känt till, förändrar detta tillägg i kontraktet något av mitt ansvar?

Larsson, Alexander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 05:57

Larsson, Alexander:

Bäste Herr Starkenberg, Du ställer en intressant fråga och, jag skall göra mitt bästa för att besvara den. Du skriver att du som privatperson säljer till en annan privatperson och då tillämpas köplagen (se http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19900931.htm om du är intresserad - jag hänvisar dit, så du kan följa). Du skriver emellertid att ni använder ett avtal och då är det i första hand avtalet som reglerar ert mellanhavande (3§) och endast i den mån det inte reglerar frågan ni "tvistar om" så kompletterar köplagen. Låt mig inledningsvis påpeka att köparen har en allmän undersökningsplikt (20§) som stadgar att köparen inte såsom fel får åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet. Ett fel är en egenskap hos din båt som AVVIKER FRÅN AVTALET - oavsett om du känt till det, eller inte (17-18§§). Det gäller även om du sålt den i "befintligt skick" (19§). Det gäller särskilt sådana väsentliga uppgifter som du måste antas ha känt till (grundläggande och allvarliga fel eller brister i båten), eller om båten är i ett väsentligt sämre skick än vad som kan förväntas med hänsyn till priset. Du ansvarar för fel som finns, innan "risken för båten går över på köparen". Risken går över på köparen vid den tidpunkt ni bestämt i avtalet (vanligen när han hämtar den) (jfr också 13§). Dessa fel ansvarar du alltså också framgent för, även om felen upptäcks först senare (21§). Du kan dock utsträcka ditt ansvar till att gälla även för fel som INTE finns när du äger båten, utan också när köparen hämtat båten och det gör du i sådana fall genom en att garantera en egenskap hos båten (21§ 2st). En garanti bör dock som regel omfatta något visst, ex. vis hur långt en motor har gått, att du inte gått på grund med båten eller dylikt. En allmän utfästelse om att "det är en bra båt" är knappast någon garanti. Så, till din fråga. Enligt min bedömning ger "klausulen" att du ska "informera om de brister du känner till" knappast någon negativ skillnad för dig. Det kan nog diskuteras, beroende på klausulens utformning, om klausulen snarare inte är en fördel för dig. Den anger ju att du skall "informera om brister du känner till", vilket alltså - enligt min tolkning - ger dig ett lägre ansvar än vad köplagen hade gett dig utan klausulen. Bevisbördan blir köparens att visa att du faktiskt "kände till", vilket nog blir svårare än att - i enlighet med köplagen - bevisa att du "måste antas ha känt till", alternativt bevisa att felet faktiskt förelåg när du ägde båten. Det bästa är naturligtvis att dokumentera eventuella särskilda fel du påpekat (alltså, ev. allvarliga fel) i avtalet. En bråkig köpare kan annars använda sådana fel för att "komma åt dig" för något som egentligen är ett annat fel, vilket du inte ansvarar för. Det bästa måste dock alltid vara ett göra en juste affär och inte "försöka komma undan" - så blir båda säljare och köpare nöjda och man kan tillbringa (den i Sverige allt för korta) sommaren i båten istället för i rättssalen. Jag önskar dig all lycka med båtaffären! Vänliga hälsningar, Alexander