Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Handpeng innan kontrakt?

Bengt:

Har lagt ett bud på en segelbåt där säljaren via mäklaren har accepterat budet. Båten är enbart landbesiktigad. Fint så långt. Nu vill mäklaren att handpengen ska betalas utan att ett köpekontrakt skrivs. Kontrakt skrivs enligt praxis efter att sjöbesiktning är gjord enligt mäklaren. Detta känns fel och oseriöst enligt min mening. Jag vill veta vad jag köper och ha inskrivet att det som inte gått att besiktiga så här långt (segel, rigg, motor) ska vid ev fel åtgärdas eller prisreduceras med kostnaden för åtgärdande. Vad är praxis?

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Hej Bengt! Verkar som du skriver lite oseriöst även om många försöker sig på ovanstående lösning. Att få med en massa förbehåll på ett kvitto är inte bra. Det blir ofta krångel med klausuler och förbehåll samt undantag etc. Att få felaktigheter tillrättalagda, pengar tillbaka mm är ofta svårt och tidskrävande även om man har juridiskt rätt. Absolut bäst är att gå igenom båten fullständigt innan man betalar en enda krona. En rätt utförd besiktning utföres bäst om man lägger 70% av tiden i sjön och resten på land. Enbart i sjön kan man rätt testa motorn med kraftöverföring och se o höra att allt är rätt. T ex att motorn inte kan bli överhettad, att den laddar rätt och mäta batterier mm. I sjön upptäcker man läckage, kontrollerar styrning och instrument mm Besiktiga först ordentligt och betala om du vill fullfölja köpet en hanpenning (t ex 10%) som förs in på ett korrekt kontrakt (gärna SXK). Slutbetalning vid leverans. Krånglar mäklaren så finns det massvis med båtar till salu denna höst... Lycka till Lennart Lundin