Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Båtförsäljn.till utlandet.

Leif Blomkvist ( 715560 ):

Hej Skulle gärna vilja veta lite mer om vad som gäller vid ev.försäljn.utomlands.Kontrakt,text,befintl.skick osv. Event.intresserad köpare i holland. Skutan är en äldre fiskekutter (byggd 1907 12x4,6m)som jag under ett antal år renoverat och byggt om till fritidsbåt. Kan ses på: http://fylgia.hittahit.net

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:31

Johan Westman:

Hej! Det kontrakt som finns på engelska hos Sxk är för anglosaxisk rätt dvs England, USA o dyl. Jag skulle råda dig att se till att ni är ense om samtliga detaljer innan båten lämnar dig och du får pengar. Vis av erfarenhet vet jag att det är mycket svårt att få rätt mellan olika länder i en sådan här sak. Således, se till att få fullt betalt och gör sedan som då det gäller köp inom Sverige, dvs se till att köparen besiktigar båten innan köpet, att ni båda är ense om kontraktsinnehållet och att du ange alla de fel och brister du vet om, allt för att ha din rygg fri. Inom EU skall inte moms erläggas föra begagnade varor, men vissa länder kan ha Skatteverk, som liksom vårt eget inte följer lagar och regler, därför brukar jag uppmana till att det står VAT includen på kontraktet, även om det inte betyder någonting egentligen... MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Några allmänna råd: Försök att använda SXK kontrakt på engelska. Det är utförligt. Tag med allt utrustning som ska ingå i köpet - kan vara i form av särskild bilaga. Se till att få hela köpesumman senast vid leverans. Var ärlig med eventuella felaktigheter och skriv in dom i kontraktet alternativt på särskild bilaga. Att sälja till utlandet är naturligtvis lättare än att köpa från utlandet. Är båten registrerad i Sverige så avför den ut registret. Inga tull eller momsfrågor uppkommer på en så gammal båt inom EU vid privataffär.