Hoppa till huvudinnehåll

Till Lofoten 2013

Publiceringsdatum: 2013-05-25

Hej!

Här tänker vi berätta om vår resa till Lofoten. Vi tänker bo ombord på Doublefun hela sommaren och i sakta mak förflytta oss upp till Lofoten. Resan börjar i Göta Kanal den 27 maj och vi räknar med att komma fram till Doublefuns vinterplats i Lofoten i mitten på augusti. I Skagen träffar vi två andra segelbåtar som vi har sällskap med på den fortsatta färden.

Man kan emellanåt (täckningen är bara sporadisk) även följa Doublefun genom att gå in på webadressen marinetraffic.com och söka på "doublefun".

Marianne och jag har lång-/längeseglat ganska många år nu och under resorna har vi träffat många trevliga människor. En av våra bekantskaper börjar sin web-sida med en dikt av Karin Boye. Vi tänkte låna den ide´n av dem:

 

Den mätta dagen är ej störst

Den största dagen är en dag av törst

Nog finns det mål och mening med vår färd

Men det är vägen som är mödan värd

Det bästa målet är en nattlång rast

Där elden tänds och brödet bryts i hast

På ställen där man sover blott en gång

Blir sömnen djup och drömmen fylls av sång

Bryt upp! Bryt upp! Den nya dagen gryr!

Oändligt är vårt stora äventyr.

Clas och Marianne Murvall

Mem den 26 maj 2013

 

måndag 27 maj:

Kanalkontoret i Mem öppnar kl 9.00. Vi är tre båtar som ska gå i konvoj till Sjötorp. Så här års (innan högsäsongen börjar) måste man förhandsbeställa sin resa i Göta Kanal, men man får också njuta av mindre trängsel och en egen slussvakt varje dag. Sara heter vår vakt idag. De övriga båtarna är en Maxi 95 som ska till Koster och en liten fiskebåt av stål med far och son ombord. 

Även om vädret är lite gråmulet så är det fint att glida fram genom försommar-Sverige. Men bara efter några slussar får Maxi 95-an något fel i maskin (troligen foldingpropellern som trillat av) och vi får bogsera dem genom ett antal slussar. Eftersom vi dessutom går först in i slussarna så får Marianne hjälpa fiskebåten att få fast linorna på kajen. Det blir mycket att göra för besättningen ombord på Doublefun. Men eftersom Mariannes syster Inger är med oss på resan till Göteborg så går allt bra ändå. I Norsholm tackar vi Sara för hennes trevliga och professionella hjälp (och för bullarna som Kanalbolaget bjöd oss på för att vi fick vänta lite länge vid tågbron). I frisk no vind går vi framemot kvällen över Roxen och förtöjer kl 19 nedanför Bergs slussar. Det blir litet skumpigt i hamnen och på natten är Clas uppe och ser över förtöjningarna.

tisdag 28 maj:

Vid femtiden på em förtöjer vi i Borensberg. Då har vi varit igång sedan kl 9 i morse och ändå bara loggat 11,7 sjömil. Men 40 meter uppåt!

Imorgon blir det slusstrappan i Borenshult och sedan är vi framme i Motala. Då återstår inte många höjdmeter till kanalens högsta punkt. Men först ska vi njuta av den fina försommarkvällen!

onsdag - torsdag 29-30 maj:

Färden går vidare. Slussningen uppåt i Borenshult går galant och vi tar lunchpaus i Motala. Natthamn i Forsvik.

Torsdagen börjar med sista slussen uppåt och vi är då 92,8 meter över havet. Sedan den fina turen genom Tivedens skogar och över sjön Viken. Natthamn i Töreboda, där far och son på fiskebåten Tärna som vihaft sällskap med hela vägen sedan Mem ger Marianne en liten present för hennes slussningsassistens hela vägen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fredagen den 31 maj:

Sista etappen på Göta Kanal. Klockan 15 slussade vi ut i Vänern vid Sjötorp. Vi vinkar adjö till Tärnan som vi haft trevligt sällskap med hela resan. De ska gå vidare direkt mot Göteborg. Vi stannar här i Sjötorp för att proviantera lite. Det har varit en mycket trevlig kanalresa. Den bästa av de fyra gånger vi nu gått Göta Kanal. Försommar-Sverige är så fint. Och författaren Björn Larsson har nog rätt när han säger att "värdet av en resa är omvänt proportionellt mot den hastighet med vilken den företas."

Sen eftermiddag lämnar vi Sjötorp och går c:a 15 sjömil på ett spegelblankt Vänern ner genom Bromösund och ankrar på svaj för natten vid Bromös södra udde. Det blir en fin kväll med hela Vänern öppen åt söder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lördag 1 juni:

I en fin slör får vi segla ner mot Läckö Slott. Där går vi in i den lilla skärgården och i Spikens fiskeläge möter vi upp med gamla långseglarvänner: Peter och Monica i Bottin 2.

Efter en kaffe i sittbrunn bestämmer vi oss för att gå ut till en närliggande klubbhamn och där dukar vi upp på berget och får en fantastisk kväll med färskrökt lax, mycket prat och skratt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Söndag-Måndag 2-3 juni:

Färden går vidare över södra Vänern (eller Dalbosjön som det också heter) till Vänersborg och vi hinner slussa oss igenom Trollhätteslussarna innan vi tar natthamn. 

På måndagen tar vi Göta Älv ner till Göteborg och där mönstrar Inger av för att åka hem till Halmstad. Tack Inger för ditt trevliga sällskap och assistans vid slussningarna! Marianne och jag bunkrar ordentligt i Nordstan och sedan lämnar vi Göteborg. Vi tar oss 10 sjömil västerut till den fina hamnen på Fotö. Det blåser upp emot kuling och vid ankomst  (hit där vi började eskadern runt England för två år sedan) tar vi oss en liten snaps till den sena middagen.

Tisdag-Onsdag 4-5 juni:

På tisdagen seglar vi över till Skagen i frisk bidevind under klarblå himmel. Våra vänner i Fragancia och Fresia möter oss på kajen och det blir en ankomstdrink hos Fragancia innan vi alla går ut och äter rödspätta med remoulade.

Prognosen för att segla över till Norge ser bra ut så klockan fem på onsdagsmorgonen lämnar vi Skagen. Efter att ha rundat det alltid lika skumpiga revet hissar vi gennakern och får fin fart i den sydostliga vinden. Väl ute på Skagerack börjar stormfåglarna cirkla runt oss. Det är kul att återse dem, det var två år sedan sist. Vinden tilltar och vi gör god fart. 8 knop är mycket för Doublefun! Men det är kallt! Trots alla lager kläder. Så när vi tretton timmar efter avgång glider in i Arendal och gjort vår troligen längsta segling för den här säsongen (80 sjömil) är vi frusna, men nöjda.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

torsd-lörd 6-8 juni:

Att få tag i en internetlänk som fungerar är inte alltid så lätt. Idag (lördag) har vi nyligen lagt till här i Mandal (dvs nästan så långt söderut man kan komma i Norge) och vi får se om det går att ladda upp litet text och någon bild.

De senaste tre dagarna:

Arendal är en fin stad tycker vi det verkar som. De vita och väl underhållna trähusen ligger tjusigt på backarna och kullarna som omger hamnen. En liten passbåt, modell äldre, ilar hit och dit över hamnen med passagerare. Det smala fjodrinloppet och - åt andra hållet visserligen - en tjusig hängbro, gör att man kommer att tänka på ett San Francisco i miniatyr. Men vi stannar inte för att titta på stan utan fortsätter vår resa åt sydväst genom Sörlandets vackra skärgård. Den påminner mycket om Bohuslän, men bergen är högre och det finns mer skog. Det är inte heller så mycket båtar i den. Framemot eftermiddagen efter c:a 20 sjömil går vi in i en naturhamn med skydd för de flesta vindar. Vi ankrar på svaj med bra fäste. Det är en vacker plats med höga omgivande klippor.

På kvällen sitter vi ute och lyssnar på tystnaden och stiltjen. Dagen till ära sjunger vår nationalfågel/koltrasten så det står härliga till för oss. Och så kan man höra litet sorl någonstans ifrån.

...men ändå så pass nära att en tyst och stilla natt,

när man sitter under stjärnorna,kan höra fest och skratt...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nästa dag blev det ytterligare c:a 20 sjömil i fint väder, men lätt motvind. Vi kom till Kristiansund där vi låg i deras gästhamn över natten.

Och på lördagen (idag) fortsatte resan hit till Mandal. Nu har vi varit och köpt krabbor till bra pris (18 stycken för 612 kronor) och ska ha krabbkalas ombord på Fragancia ikväll.

sönd - månd 9-10 juni:

När man ska segla till norska Vestlandets mestadels skyddade vatten så har man först några väderutsatta etapper att klara av. Först ska man ta sig förbi Lindesnes (=Norges sydligaste udde) och sedan farvattnen utanför Jären och Lista. Här ställer norska staten faktiskt upp med eskort för mindre båtar, eftersom det så ofta händer att det inträffar olyckor när vädret försämras. Idag har vi kommit till Egersund, vilket innebär att vi har passerat både Lindesnes och Lista. Kvar har vi alltså bara Järens rev innan vi är uppe i den skyddade skärgården utanför Stavanger. Och väderleksrapporten är lovande även för morgondagen. Hittills har vi verkligen haft tur med vädret.

Igår gick vi c:a 25 sjömil från Mandal till Farsund (och passerade då Lindesnes). Ídag c:a 40 sjömil från Farsund hit till Egersund. Vi hade ganska tät dimma idag, men med både radar och AIS är detta inte alls så otrevligt som det kunde vara förr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tisd 11 juni:

Dimman är ganska tät på morgonen och vi väntar en timme extra med avfärden. När vi kommer ut på havet är det kav lugnt och dimman har lättat. Det blir en bekväm resa längs med kusten och förbi revet. Vid 16-tiden är vi framme i Tananger. Knappt förtöjda får vi kontakt med ett norskt par som råkar gå förbi på bryggan. De är mycket intresserade och när vi berättar att vi tänker besöka "Predikstolen" i Lysefjorden, så säger de att de ska hjälpa oss med all nödvändig information. Om någon timme är de tillbaka med buss- och färjetider och all annan viktig information vi kan behöva!

Så nu har vi beställt en stor taxi hit till hamnen kl 8 imorgon bitti.

 

onsd-torsd 12-13 juni:

Idag har vi välbehövlig vilodag medan regnet kommer i skurar mot rufftaket här i Tananger. Gårdagens bestigning av Preikestolen blev ett  härligt, men mycket ansträngande äventyr för oss seniora ungdomar.

Kl 8 kom taxin som den skulle och vi blev körda till färjan mellan Stavanger och Tau. Efter 40 min färja blev det buss direkt till Preikestolhytta där stigningen upp mot Predikstolen börjar. C:a 350 m stigning och 3,8 km i horisontalplanet tar en upp till den imponerande klippan som ligger rakt över Lysefjorden med en lodrät fallhöjd dit ner på 607 meter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

torsd - fred 13-14 juni:

Vi har kommit till Haugesund. Gårdagen blev en välbehövlig vilodag efter Preikestolen, med båtvård och på eftermiddagen inleddes den stora plump-turneringen ombord på Fragancia. Idag (fredag) blev det fin gång hit till Haugesund i västvindar på 6-10m/s. Skönt att få segla igen, efter all motorgång längs Sörlandet.

lörd 15 juni:

Det är 25 sjömil från Haugesund till Sagvåg. Den första delen är öppen mot havet och vi får en härlig segling i frisk sydost, dvs sjölä. Samtidigt är det dyning kvar på Nordsjön som mjukt vaggar oss upp och ner och det känns nästan som att det är vi som står stilla medans naturens kulisser av gråa kustberg glider förbi oss i ett jämnt tempo. När vi kommer in mellan skären (början på Hardangerfjorden) har vi fått en ny typ av naturscenerier. Visserligen är skyarna grå och vi har både vantar och mössa på oss för att hålla oss varma, men det är vackert, vackert. Bergen blir högre och ibland ser man snö däruppe. En härlig segling blev det till Sagvåg.

 

sönd-månd 16-17 juni:

Är det på grund av att säsongen inte riktigt börjat eller är det så här glest med båtar undrar vi när vi går vidare norrut. Vi ser väldigt få segelbåtar, men ganska många mindre båtar med folk som fiskar. Vi talar med folk på kajerna och får olika tips om fisket. I Sagvåg provade vi att pimpla från Doublefuns jolle, men det blev ingenting. Mellan Sagvåg och Mökstör (c:a 20 sjömil) provar vi att pimpla ett tag från Doublefun, men det blir inget nu heller.

Mökstör är en liten, liten hamn nära de yttersta skären, men helt skyddad för alla väder. När vi har förtöjt blir vi inbjudna av en man som har ett ateljéliknande hus nere vid hamnen. Han visar oss sina fina modellfertyg som han byggt, men framför allt tipsar han oss om fiske av "lyr"(en fisk som liknar makrill). "Ni kör med 2 knops fart helt nära land så får ni napp inom två minuter" lovar han. "Sedan kan ni använda min veranda att grilla på ikväll"

Så vi sjösätter jollen igen och ger oss iväg för att dörja "lyr". Efter tre minuter får Carl-Henrik napp! Två vildsint kämpande "lyror" (?) sitter fast. Nästa gång blir det tre stycken samtidigt! 

Så nu har vi haft vår första fiskeframgång. Det blir en fin kväll med grillad fisk på den generöse mannens veranda. Det kommer säkert bli fler fisketurer framöver, nu när vi vet att det går att få fisk (vi är alla nybörjare på det här med fiske, men nu känns det som att ett "break through" har inträffat).

Däremot så lärde vi oss några dagar senare att fisken vi fick upp inte bara liknade makrill, utan att det faktiskt var makrill. Så lyr har vi ännu inte smakat.

Idag måndag har vi tagit oss en liten bit längre norrut och ligger nu i en naturhamn. Som vanligt ingen trängsel. Det är bara vi tre båtar i den utmärkta viken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tisd-fred 18-21 juni:

Fragancia på svaj i vår övernattningsvik bland Krossholmarna

 

 

 

 

Tisdagsmorgonen börjar med denna tjusiga bild av Fragancia. Vi har nu en tidvattendifferens på c:a 1 meter, så snart blir det svårt/omöjligt att ta landförtöjning i de naturhamnar vi besöker. 

Frå Krossholmarna till Bergen är det ungefär 20 sjömil, så vi hade inga problem att komma dit mitt på dagen och därmed få fina förtöjningsplatser längst in i stan. Man ligger verkligen centralt och när man kliver upp på kajen så står man praktiskt taget vid marknadstorget.

Förtöjda i Bergen.

 

 

 

 

 

En liten fotnot till Dig som försökt följa vår position på marinetraffic.com: Något i länkningen från vår båt till websidan fungerar inte som det borde. Varför vet vi inte riktigt. Förhoppningsvis lyvkas vi få ordning på det framöver.

På onsdagen hade vi "ledigt" och norska vänner tog oss med för golf på Bergen Golfklubbs bana. Efter golfen blev vi bjudna på middag med en av de norska nationalrätterna; köttekaker. Mums!

Varmt tack Turid och Svein!

 

 

 

 

 

 

Vi lämnade Bergen på torsdagen efter att ha provianterat och gick en kort sträcka (15 sjömil) till Herdla. Strålande vackert väder vid ankomsten och vi bestämmer oss för att prova fiskelyckan med jollen igen. Den här gången blir det torskpilke och efter en knapp timme får Carl-Henrik napp. Litet senare är det Bengts tur. Hemma vid bryggan igen visar Ulla upp den fångst hon fått från kaj. Största fisken av de tre!

På kvällen blir vi inbjudna till Fresia på fisksoppa. Mums igen!

Och idag fredag har vi kommit till Fedje, ett genuint fiskeläge/samhälle i det yttre havsbandet. Klockan är två på eftermiddagen och snart börjar midsommarfirandet.

Glad Midsommar!

 

lörd 22- månd 24 juni:

Det blev ett trevligt och traditionellt midsommarfirande ombord på Fragancia med alla tillbehören.

Hamnen Fedje var dock inte så fin som vi hade hoppats, ganska slitet och nedgånget. Istället blev vi väl kompenserade på nästa ställe, som var en riktig pärla till naturhamn. Hille är en ö som ligger på sydsidan av Sognesjöen, dvs den lilla fjärden utanför Sognefjordens mynning. En lång, smal och djup vik skär in i ön från dess sydsida. Inloppet är svårt att upptäcka med bara ögat och längst in bakom en döljande kobbe öppnar sig en fullständigt skyddad lagun med 3-7 meters djup. Det står i hamnbeskrivningen att norska motståndsmän brukade använda den för att gömma sig under kriget. Här ankrade vi upp och våra tre båtar fick lagom plats på den i övrigt tomma platsen.

 

Efter uppankring blev det fisketur med jollen. Denna gång var det Ulla, Calle och Clas som provade litet makrilldörjning.

 

 

 

 

 

Efter denna fantastiska ankringsplats fortsatte vi vår färd till ytterligare en fantastisk plats. Vi får inte segla mycket, för det är i stort sett stiltje hela dagarna. Dessutom är det inte så mycket solsken vi får. Oftast är det regntunga skyar och låga moln som sveper in det trollska landskapet, med allt högre och imponerande skär och öar. Men vi stortrivs ändå. Det är så fint att kunna färdas i stort sett ensamma genom denna skärgård, som mer och mer påminner oss om våra härliga upplevelser i Shetland, Yttre Hebriderna och Skottland för två år sedan. Det kan dugga och strila, men rätt som det är bryter solen igenom molnflikarna och då tänker man att man inte vill vara någon annanstans än just på denna kust.

Och nästa hamn blev något strålande vackert. Ön heter Alden (även kallad "den norska hästen"). Hit kom vi lagom till att solen bröt igenom och den 480 meter höga öklippan ger nästan katedralkänsla när man förtöjer vid den lilla flytbryggan längst in i viken. Vattnet speglas i  öns gröna sluttningar när man närmar sig och blir smaragdgrönt. Stillheten där inne vid katedraltornen är total.

Marianne och jag tar en liten vandring upp längs bergväggen för att få se litet av utsikten. Bengt och Marianne tar sig dock ända upp till toppen och kan njuta av en vidunderlig utsikt däruppifrån.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Idag, måndag, har vi fortsatt till Norges västligaste stad; Florö. Vi ligger i en gästhamn med alla faciliteter. Skönt det också ibland.

 

 

tisd - torsd 25-27 juni:

VI lämnar Florö för att gå till Målöy. Fragancia startar litet tidigare och vi ligger strax bakom Fresia hela vägen. Det är ganska smala sund med allt högre berg på bägge sidor. Tidvatteneffekterna blir tydliga i dessa smala sund. På ett ställe strax före Målöy är strömmen 2 knop. Vi får gå för motor igen i den svaga vinden, men något annat är nog inte heller att räkna med mellan de höga bergen. Särskilt när vinden ute på havet inte heller är stark. Men kuling från nordost är förutspådd av yr.no så vi väljer att gå in till Målöy för att vänta ut kulingen där före passage av Stadt.

Stadt är en utsatt udde som är beryktad för sina oberäkneliga vågor när vädret är dåligt. Så att försöka passera där i nordostlig kuling är inte att tänka på. Norge håller till och med på att projektera en tunnel för stora fartyg genom berget. Det är främst av kommersiella skäl: Under höst- och vintermånaderna blir till och med Hurtigruttens stora fartyg fast i väntan på att kunna passera Stadt. Och leveranser av färsk fisk (eller vad det nu kan vara) blir försenade och då blir det ju sämre vinning. Så därför ska en jättetunnel (1,7 km lång) sprängas genom berget. Så stor att även segelbåtar som vi kan använda den när vi fastnar för ett "kulingvarsel". Men tunneln är inte klar än. Så vi blir kvar här i Målöy även imorgon - torsdag.

 

 

 

 

 

 

 

fredag 28 juni:

Nu har det hänt mycket det sista dygnet.

I Malöy höll vi naturligtvis extra noggrann koll på vädret. Flera väder-sighter visade samma sak: den nordostliga kulingen skulle avlösas av en sydvästlig kuling. Och vi har ingen lust att passera Stad-udden i kuling oavsett från vilken riktning den kommer. Men mellan de två kulingarna blir det enligt prognosen ett uppehåll med låga vindstyrkor. 

Vid tvåtiden på natten ska det vara stiltje och sedan kommer den sydväsfliga kulingen ganska snabbt. Så vi väljer att lämna Malöy klockan 9 på kvällen och räknar med att passera Stad-udden mellan kl 01 och 02 innan den nya vindriktningen börjar gå i motsatt riktning mot dyningen från den nordostliga kulingen (då kan man vänta sig besvärlig sjö).

Och - för en gångs skull - stämmer prognosen till punkt och pricka! Vi passerar Stad-udden mitt i natten med avtagande nordostlig vind. Dyningen efter kulingen är måttlig och vi får en fin natt innan vi redan  kl 02 kan lägga till i hamnen på Sandöy. 

Efter några timmars sömn och lunch på Sandöy seglar vi inomskärs i den sydvästliga kulingen den korta etappen till Runde.

Runde är en ö som är känd för sitt rika fågelliv. Bland annat häckar c:a 100000 lunnefåglar här. Vi ligger nu förtöjda vid den fina lilla flytbryggan här. 

"Det här är ett bra liv" som Carl-Henrik uttryckte det vid ett tidigare tillfälle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

lörd - sönd 29-30 juni:

Vi stannar på Runde den 29:de. På förmiddagen gör vi ett besök i deras miljöcentrum. Där blir det en kopp kaffe, litet filmvisning ("Havets Silver" som handlar om sillens enorma betydelse för både människor och djur, inte minst för Lunnefåglarna som är helt beroende av sill):

Vi tar en promenad tillsammans och under eftermiddagen blir det lite båtvård, mm.

Kvällen blir fin och vi kan sitta ute i sittbrunn hos Bengt och Marianne och fortsätta plumpturneringen.

Vi bestämmer oss för att gå runt Runde imorgon bitti för att få se fågelberget från sjön, innan vi fortsätter till Ålesund.

Vi ser både gott om Lunnefågel och havssulor. Men det är svårt att fånga dem på bild, särskilt som dyningen är hög och oregelbunden ute vid berget. En bild från miljöcentret på en dykande havssula får därför vis hur de ser ut när de störtdyker ner genom havsytan. En imponerande fågel!

En bild tagen på håll från båten idag får också vara med.

 

 

 

 

På eftermiddagen hann vi med en stadsrundtur och fick fin utsikt över staden som återupppbyggdes i jugendstil efter en brand i början av 1900-talet.

 

månd 1:a juli:

Idag har vi varit på heldagsutflykt till Geirangerfjorden. Norge är vackert! Och det är inte förvånande att det ligger enorma lyxfartyg och säljs massor med souvenirer åt turister från världens alla hörn längst där inne i fjorden. Här är några bilder:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tisd-onsd 2-3 juli:

Från Ålesund är det 35 sjömil till Molde, huvudorten i Möre och Romsdal Fylke. Vi kör motor hela tisdagen i det nästan vindstilla men kalla vädret. Det är verkligen inte ofta vi seglar, men det är ok. Vi förflyttar oss ändå bekvämt och vi behöver inte jobba hårt för att hålla vår tidplan. På kvällen får vi njuta av en fantastiska solnedgång över de höga topparna söder om Molde. Jag springer ut för att ta lite bilder och Bengt och Marianne gör detsamma.

Idag, onsdag, började vi färden till Bud (16 sjömil) med att fiska strax utanför Molde. Carl-Henrik och Ulla hade fått tips om att fisket skulle vara gott där. Det blev mycket fisk för dem, men även undertecknad kunde glädja sig åt en fin Lyr-torsk. Så nu ikväll blir det gemensam fiskmiddag hos Fragancia här i Bud.

 

 

torsd-sönd 3-7 juli:

Hej igen!

De senaste dagarna har vi haft dålig tillgång till internet. Idag den 7 juli ligger vi i en fjord utanför Trondheim. Vi kommer gå till Trondheim på tisdag och kanske kan vi få bättre tillgång till internet där. Den 11:te juli flyger vi hem till Sverige och vi kommer tillbaks till Doublefun den 18:de juli för att fortsätta vår resa mot Lofoten då.

Så vårt bloggande tar nu troligen paus till c:a 18-20 juli.

På återhörande och fortsatt skön sommar!

önskar 

Clas och Marianne