Hoppa till huvudinnehåll

Sortland-Tromsö-Lofoten-Sverige 2018 (del 4: 25 juni - 28 juli)

Publiceringsdatum: 2018-08-01

(Klicka på huvudbilden för att se den hel.)

25 juni Leka – 7 juli Håholmen

”Söder om polcirkeln har man inga långkalsingar”, säger Clas. Men jag har gått i fodrade skidbyxor, alla dagar utom två sedan den 14 maj. Hu, vad det har varit kallt, regnigt och blåsigt.

I duggregn, dimma och rejäl sydväst lämnade vi Leka och gick till Rörvik. Vi la till i den proppfulla gästhamnen i piskande regn med små elaka isbitar i (!). Vi behövde alla proviantera för både kropp och båt och då är Rörvik bra. Vi har också särskilda minnen från Rörvik, eftersom vi i fjol blev liggande där i fem hela dagar efter vårt motorhaveri.

För att undvika en skumpig resa och för att vi gillar att glida fram mellan små kobbar och skär, ringlade vi oss fram, stundtals i sol, genom Utvordas täta skärgård till Småvaer. Här finns en fin liten hamn, en enkel krog med duschmöjligheter och många skinande vita välskötta hus. Hela byn är välvårdad och kusttrevlig. Det fick sin förklaring; krogvärdinnan berättade att bara några år tidigare hade byn på sin långa halvö drabbats av en flera kilometer vidsträckt brand. Alla hus var nybyggda, inklusive bryggan.

Nästföljande dag var grå igen men bjöd på fin seglingsvind de 30 sjömilen till ännu en bra hamn: Stokksund. Marianne hade varit där tidigare och mindes att det lilla hotellet hade ”världens bästa glass”. Hotellet hade ”hottats upp” ordentligt med modern design i tillägg till de klassiska rorbuerna - så mycket att de hade bytt glassleverantör! Buu!

På morgonen skildes vi från Marianne som behövde vara i Bergen lite tidigare än vi för att ta emot son och barnbarnet som skulle segla med henne några dagar. Vi räknade med att återförenas efter några dagar, så det var inget sorgligt farväl.

Väderprognoserna var goda, eller i alla fall tillräckligt goda för att vi skulle våga ge oss iväg mot Halten, vår lilla favoritö från i fjol. En utpost med fyr i nordostligaste delen av Frohavet där vi då tog skydd efter eländestrasslet med en lina i propellern. Det blåste och var gråväder. Vi hade ingen fungerande motor och varken sötvatten, gasol eller el ombord och det var nästan hopplöst att få Internet och att ringa. Men vi mindes med värme denna karga ö med sin stora koloni tobisgrisslor, sina enkla hus, vandrarhemmet som besöks av dem som vill fiska och spisa krabba långt ut i havet, och de hjälpsamma människorna vi mötte. Särskilt Björn, som även i år förestår vandrarhemmet. Han lyste upp och kramade oss – nog mindes han oss! Återigen bjöd han på en stor kasse krabbklor. Och nu kom solen till sist!

I snälla vindar och härligt solsken gick vi söderut till Sauöya i Frohavet. Medan vi festade på krabbklor till lunch, kom en man med två pojkar i en eka inglidande i hamnen och frågade om vi tycker om krabbklor. Han hade inte sett vad vi åt! Självklart sa vi ja. Vi fick en hel kasse med nytagna krabbklor. Mannen berättade att han hade fått över 30 krabbor i en bur. Nu har vi också äntligen fått besked om att jovisst, man tar bara krabbornas klor. Det goda som finns i skölden är inte intressant. Men man dödar krabborna först. Vi har länge förfasat över den barbariska tanken att norrmännen kanske slänger i krabborna levande sedan de tagit deras klor.

En härlig stilla natt fick vi på svaj på Nordöya, där bara fåglarnas läten ackompanjerade bruset från havet.

Vidare till Mausundsvaer, en trång, aktiv hamn med mängder av hus som klänger på båda sidor. Och så vidare till Veiholmen, där hamnen ligger skyddad omgiven av hus på alla sidor. Här finns krog, butik, café och konstlada och eftersom det finns väg till Veiholmen går en stadig ström besökare förbi på kajkanten. För en stund släppte vi sjömanslivet får att se VM-matchen i fotboll mellan Sverige och Schweiz på krogen där vi blev bjudna på pilsner av en norrman som också hejade på Sverige!

Från Veiholmen sökte vi åter upp en ”inre väg” där vi kunde få hyfsad lä för dyningen bak kobbar och öar medan Ulla och Calle tog den snabbare, yttre havsvägen. Vid inloppet till Håholmen ropade Calle på VHF-en att Ulla hade brutit armen och att de måste bege sig till sjukhus!  När hon gick iland, hade hon snubblat på en förtöjningslina som var dragen tvärs över bryggan.

Att de hade gett sig av i hast kunde vi se när vi kom fram. Förtöjningarna var inte riktigt som de skulle och båten stod öppen och olåst. Och stackars Ulla måste opereras då två underarmsben var brutna. Vi inväntade operationen och vi inväntade besked.

8 – 28 juli Stockholm och Falkenberg

Att fortsätta segla med nyopererad arm var inget alternativ, så vi beslöt att ”ta semester från semestern” och flyga hem till Sverige där Ulla fick vård och vi alla fick mer värme än vi kunnat drömma om och mer än vi önskat oss. Hur är det möjligt att ett så stort högtryck parkerat sig så envist över Sverige medan norra Norge stadigt haft kyla, blåst och regn?

Den 28 juli gav vi oss av till Norge och Håholmen igen. Ulla med flyg från Stockholm med en ömtålig arm och Calle som stadigt stöd. Clas och jag for med tåg och buss till Oslo där vi mötte vännerna Yvonne och Kjell, som kommit för att ”tjänstgöra” som extra besättning på Fragancia. Vad gjorde man utan vänner?

Från Oslo blev det nattåg till Oppdal. Den senaste tidens extremvärme hade även drabbat Oslo och när vi klev på tåget var värmen i sovkupeérna "besvärande" (minst sagt). Tidigt på morgonen den 28:de anlände vi till Oppdal, som är en stor skidåkningsort. Resan med buss därifrån till Kristiansund gick genom ett väldigt vackert landskap. Rena njutningen!

Efter snabb proviantering i Kristiansund för att hinna med nästa buss och därefter en timmes färd kom vi till slut fram till hållplatsen tvärs för Håholmen. Den sista biten ut till Håholmen fick vi åka Vikingaskepp och när sedan Doublefun och Fragancia dök upp i synfältet vid kajen på Håholmen kändes det fint att vara hemma igen.

Småvaer. Bara nya hus efter branden.
​​​​​
Halten. Ett kärt återseende trots motorhaveriet 2017.

Tobisgrisslor på vår brygga.
Fragancia prövar fiskelyckan när vi lämnar Halten.
Sauöya.
Här kokas krabbklor.
...och här har vi kalas.
Underbar svajankring vid Nordöya i den fantastiska skärgården norr om Fröya.
....men lite besvär kan det bli när  halva botten följer med ankaret upp.

Örnar har vi sett nästan dagligen. Här är en.
...och här är en annan som attackeras av en trut.
1807281%20Vikingab%C3%A5t%20till%20H%C3%A5holmen%2028%20juli%20(2).JPG
Den 28 juli på väg ut till Håholmen igen efter tre veckor i Sverige

1807282%20B%C3%A5tarna%20l%C3%A5g%20och%20v%C3%A4ntade%20p%C3%A5%20oss.%20Allt%20v%C3%A4l..JPG
Båtarna låg och väntade på oss. Allt väl. Skönt!