Hoppa till huvudinnehåll

Sortland - Tromsö - Lofoten - Sverige 2018 (del 2: 24 maj - 15 juni)

Publiceringsdatum: 2018-06-02

24 maj Tromsö – 2 juni Reine:

Kontraster och tvära kast präglar vår färd från Tromsö. Vi ger oss av för motor i mjuk sydlig vind och blå himmel och njuuuter av att äntligen ordentligt kunna se de fantastiska omgivningarna. De snöklädda topparna vi inte ens anat som framträder bakom och bortom den närmaste kustlinjen. Norr om Tromsö tycks det finnas en oändlig kedja.

Vi går mot Finnsnes där vi nattade på uppvägen. Ungefär halvvägs börjar det blåsa kraftigt. Vindmätaren går upp till 18 m/s i byarna, motströmmen är stark och vi kommer knappt framåt. Vi sätter genuan och kryssar. Sjöbrallorna åker på. Det skvätter ordentligt emellanåt. Kalla och ganska våta når vi Finnsnes, där vi återförenas med våra seglarvänner som hade gett sig av på nattsegling kvällen före, medan Clas och jag passade på att ta gondol-liften upp på Tromsös högsta topp.

Det spelar ingen roll när man gör saker och ting här. Det är alltid ljust. Molniga dagar är det ett dävet, trist grått ljus hela dagen. Men när solen kommer fram, värmer den underbart och ger trevnad. Och det kan vara mitt i natten.

Finnsnes är en trist liten håla vars stora fördel är en trygg hamn och närheten till ön Senja som bjuder på fantastiska scenerier. Vädret tillät inte att vi seglade runt dess västsida som vi hade hoppats. Istället hyrde vi bil och for till bland annat Husöya och Hamn, som vi blivit rekommenderade. Det var väl värt mödan.

I Finnsnes blev vi också bjudna på trevligt fika ombord på Cybèle 17 från Frankrike. Valerie och Jacques var på väg till Spetsbergen efter att ha övervintrat i Tromsö. John och Gaby i grannbåten blev också inbjudna, ett tyskt par som skulle segla omkring i Nordnorge under sommaren. De två paren hade lärt känna varandra i Stockholm där de legat för vintern tidigare år. Underbar stad tyckte de!

Vi fick en fin, solig dag till Harstad, men där blev det stopp igen. Mulet och blåsigt. Vi vandrade till ”Trondenes historical center” och lärde oss historierna kring Trondenes kyrka med rötter ända tillbaka till 1000-talet. Här dog massor av ryska fångar under andra världskriget. Från Harstad gick vi till Lödingen och därifrån vidare i strålande väder genom Tjedsundet till Svolvaer som är Lofotens centralort. Vilken njutning! Vi tajmade strömmarna nästan, men de blir aldrig lika besvärliga där som de kan bli i Raftsundet.

Säga vad man vill, men Lofoten är dramatiskt och fantastiskt! Spetsiga tvärbranta berg och skärgård av kobbar i märkliga former. En tur i sundet förbi Risvaer var värt en omväg.

Liksom Harstad och Tromsö består Svolvaer av vackra gamla trähus som trängs med industri-plåtschabrak och modern stadsbebyggelse. Har de något skönhetsråd månntro?

Nästa dag gick färden till Stamsund, en betydligt mindre ort som marknadsför sig som ”weird och wonderful”. Här pågick teaterfestival – byn har tre teatrar och 1000 invånare! Men ett antal kulturintresserade hade kommit resande. Och vi hamnade på en oväntad performance: En kvinna som dansade bland betongblock på en pir till elektroniska ljud som framställdes i en musikanläggning på en smal brygga. Hon avslutade dansen liggande naken ovanpå ett stenblock. I fyra graders ”värme”.

Nu har vi landat i Reine efter ännu en dag västerut längs Lofotens sydkust. Här ligger vi skyddade i en gryta omgiven av tvärbranter. Fiskdoften är påtaglig, torrfisken hänger tätt runt hamnen. Väderprognoserna är inte nådiga; det ska bli kuling och kanske mer därtill de kommande dagarna. Vi ligger kvar. På torsdag ska vi gifta oss i Reine kyrka.

Panorama över Tromsö.

Ulla%2C%20Marianne%20och%20Carl-Henrik%20str%C3%A4cker%20p%C3%A5%20benen%20p%C3%A5%20Senja.JPG
Ulla, Marianne och Carl-Henrik sträcker på benen på Senja
Vyer%20glider%20f%C3%B6rbi%20p%C3%A5%20v%C3%A4g%20mot%20Harstad..JPG
Vyer glider förbi på väg mot Harstad
Vilka dimensioner.

Valgryta%20kan%20k%C3%B6pas%20p%C3%A5%20Eurospar%20i%20Finnsnes.JPG
Valgryta kan köpas på Eurospar i Finnsnes.

Valgryta kan köpas på Eurospar i Finnsnes

F%C3%B6rsta%20%C3%B6rnen.%20Strax%20%C3%B6ster%20om%20Svolvaer..JPG
Första örnene strax öster om Svolvaer.

Fisket lever också i Stamsund.

3 juni Reine - 15 juni Stött

Vinden ylar i riggen här vid kajen på Stött. Hamnen är nog nästan orkansäker, så vi är inte oroliga, men vi måste passa förtöjningarna när båten åker dryga två meter upp och ner med tidvattnet.

Det blåser närmare 20 m/s och värre ska det bli. Är det här verkligen försommarväder?

Nåja, vi får väl vara glada att det har blivit lite varmare i luften med den sydliga vinden som kommer med ovädret. Termometern visar på 12 grader nu och det är nog det mesta vi haft sedan vi kom till Sortland för en månad sedan.

Vad har hänt sedan vi bloggade senast då?

Jo - vi har gift oss i det lilla fiskeläget Reine!

Några ord om Reine:

Nästan längst ut i Lofotenkedjan ligger det. Runt en skyddad liten hamn ligger små röda "rorbuer" som är till uthyrning och ett litet samhälle med bland annat en liten fin träkyrka (där vigdes vi). Stora träställningar med torkad fisk omger byn och lukten är påtaglig - särskilt när det regnar. I söder ligger Norska Havet, men i alla andra väderstreck har man dramatiska, nästan lodräta, svarta klippväggar som reser sig hundratals meter upp. Kort och gott: en väldigt vacker plats!

Vi kom till Reine den 2 juni - i god tid före bröllopet - eftersom prognoserna utlovade stark sydvästlig vind de närmaste dagarna. Prognoserna stämde och det var ett par - tre dagar i Reine då vi stängde in oss i ruffen medan skurar av horisontellt isregn drog ner mellan de höga bergen från gattet i nord. Vår dieselvärmare slutade fungera och när elen på bryggan också slutade fungera blev det både fuktigt och kallt ombord.

Och vi undrade: Hur skulle det bli vid bröllopet den 7 juni?

Nära och kära skulle komma från Sverige för att delta i vår högtid. Skulle vi rent av be dem ställa in sitt besök?

Men den 7:de juni var det så dags för vår stora dag!

Våra gäster var på plats och vädret hade bättrats lite.

Bägge svarade vi JA och när det var dags för risgrynen på kyrktrappan så tittade till och med solen fram en stund.

Vi lämnade Reine den 9:de juni och via Stamsund gick vi till Henningsvaer i grådisväder. Clas bror Göran var med ombord och även om han inte fick uppleva Lofoten i bästa väder så blev det i alla fall lite fiske. Ingen riktig storfångst, men i alla fall så att vi fick torsk till middag.

Den 11:te juni var vindarna lätta och förliga och vi tog vara på blidväderstillfället genom att gå över Vestfjorden till Helgeland.

I underbar segling genom en låglänt utskärgård utan andra invånare än sjöfågel och havsörnar såg vi Lofotenkedjan försvinna akterut.

Den 12:te hade vi kommit till Kjerringöy som ligger 30 sjömil norr om Bodö. På vägen dit blev det ett fiskafänge utan like. På kort tid hade vi landat 5 stora lyrar, varav Louise tog tre på samma gång.

Clas ville gärna stanna och fiska vidare för att kunna ta en jättetorsk, men vi insåg att vi aldrig skulle kunna äta upp all fisken.

Strax söder om Bodö ligger polcirkeln, så om det skulle bli någon midnattssolsegling för oss så var det hög tid nu.

Vi lämnade Kjerringöy kl 11 på kvällen och i soligt väder fick vi en fin segling ner till Bodö. Solen kom aldrig under horisonten. När den stog som lägst var den strax över topparna i Lofotenkedjan. Trots allt dåligt väder vi har haft under en månads tid nu så kändes det lite vemodigt att se Lofoten försvinna akterut.

I Bodö låg vi kvar en dag för att sova ut efter nattseglingen och för att bunkra och tvätta kläder.

I stilla väder körde vi motor de 30 sjömilen ner till Stött.

Där ligger vi nu och väntar på att nästa oväder ska blåsa förbi. Prognosen talar om vindar av stormstyrka i natt. Alldeles nyss visade vindmätaren på 24 m/s i en vindstöt.

Reine
​​​​​
Brudparet.
God fångst.
Segling i midnattsol.
fortsatt färd mot Bodö i midnattsol.
Bodö. Tvätten på tork.

Polcirkelmonumentet strax söder om Bodö.

Kajen på Stött. Tur att vi är unga och smidiga.