Hoppa till huvudinnehåll

Lofoten - Shetland - Skottland (15-31 maj)

Publiceringsdatum: 2014-05-14

på väg in i Trollfjorden (13 augusti 2013)

Nu fortsätter snart vår resa! Imorgon (torsdag) flyger vi från Arlanda upp till Sortland i Vesterålen där Doublefun väntat på oss sedan augusti förra året. Tryggt förtöjd tillsammans med segelbåtskompisarna Fragancia och Fresia i den lilla hamnen strax norr om Sortland.

Vår plan i år är att vi ska följa norska kusten söderut tills vi har kommit i höjd med Shetlandsöarna. När vädret är lämpligt för seniorer seglar vi över dit. Vi tänker följa Skottlands östkust ner till Caledonian Canal och med hjälp av den ta oss över till västsidan av Skottland. Därifrån hoppas vi sedan göra en tur på en dryg månad i Inre och Yttre Hebriderna,

Vi ska försöka skriva dagbok och visa bilder här så ofta som möjligt, Det kommer naturligtvis bli uppehåll emellanåt med tanke på begränsad tillgång till internet. Men det har varit roligt med alla som följt vår blogg för tidigare resor (England Runt 2011 och Sverige - Lofoten förra året) så vi ska göra vårt bästa för att hålla liv i vår dagbok.

Avsegling från Sortland är beräknad till c:a 20 maj.

Välkommen!

Clas och Marianne

Torsd 15 - Tisd 20 maj:

Den 15:de maj steg vi upp tidigt och tog oss ut till Arlanda för att via Oslo flyga till Narvik/Harstad flygplats. Redan på Arlanda återsåg vi goda vännerna Carl-Henrik och Ulla. Så då var besättningarna på Doublefun (Marianne och jag/Clas) och Fragancia (Ulla och Carl-Henrik) återsamlade för nya äventyr. Bengt och Marianne på Fresia skulle ansluta den 18:de, eftersom de var mitt uppe i sin flyttning från villa till lägenhet hemma i Stockholm.

Med tre timmars väntan i Oslo var landningen i Nord-Norge beräknad till 15.10. Allt fungerade enligt tidsschemat och under inflygningen fick vi fina vyer över det vilda och vackra landskap som sedan förra sommarens segling har förankrats fast i oss.

På sätena bakom mig och Marianne satt en liten femårig engelsktalande flicka med sin mamma och flickan ville intensivt få uppleva en landning på den fina, vita snön som klädde alla bergen: "Mom, can´t we land on the snow. I want to land on the snow. Please land on the snow. Please Mom..."

Men piloten valde att landa på flygplatsen och direkt efter att vi hämtat ut vårt dryga sextio kilos bagage (ny färskvattenpump, nautisk litteratur, mm) satt vi på bussen till Sortland.

När bussen två timmar senare körde över Sortlandsbron kunde vi se våra tre master borta i Sjöhuscentret någon kilometer norrut där Fresia, Fragancia och Doublefun nu legat förtöjda intill varandra i nio månader. Några små ljusblåa babyjollar som cirklade runt dem (som vi ibland funderat på om det skulle finnas) kunde vi dock inte upptäcka.

Hur som helst skönt att komma fram och se att alla tre flyter och ser ut  att må bra, även om de var svårt täckta av måsskit.

I ett dagsljus som inte upphör så här års gick det sedan bra att jobba med våra båtar till sent in på kvällen.

Skönt att konstatera att de väsentligaste sakerna ombord verkar fungera!

Dagen därpå fortsatte arbetet med att få båtarna i ordning och fram på förmiddagen kommer Tore ner till hamnen och hälsar på. Tore bor i Sortland och hans fru jobbar i Sjöhuscentret, så det har varit guld värt att ha Tore som övervakat våra båtar hela vintern. I augusti förra året tog han oss med på en fin biltur och nu hjälper han oss med allt möjligt, bland annat med att köra oss in till stan för att handla och för ett besök i den lilla båthamnen i Kjörvoll c:a 10 kilometer söder om Sortland där det finns en slip. Återigen ett Varmt Tack Tore!

I växlande väder (regn - sol, stiltje - kuling) fortsätter vi med att göra båtarna seglingsklara under de följande två dagarna.

Den artonde på kvällen kom Bengt och Marianne till Sortland. Verkligen kul att återse dem och nu är vi fulltaliga.

Den nittonde var det dags för Doublefun och Fragancia att lämna vår vinterhamn för att gå ner till slipen i Kjörvoll. Där ska vi byta anoder och kolla att allt ser ok ut under vattenlinjen också. Fresia behöver ligga kvar ytterligare något dygn innan de kommer efter.

Klockan 15 hjälpte Tore oss med att lägga loss förtöjningarna och i gnistrande solsken styrde vi söderut under Sortlandsbron. Bortanför Sortland reser sig de spetsiga, snöklädda topparna i Lofotenkedjan. Blågnistrande fjärd framför stäven. Inga andra båtar än Fragancia och Doublefun. Wow!

Nu börjar sommarlovet!

Och idag tisdagen den 20 maj har vi haft båten uppe på slipen. Fragancia gick upp först och såg fin ut på botten. Men det tog väldigt lång tid att få upp henne. Trots (eller kanske på grund av?) att sju personer var med och "hjälpte till". Det verkade nästan som att upptagning av våra båtar var ett bättre nöje än att titta på teve - eller vad man nu annars gör i Sortland en vardagkväll. Men allt framskred utan missöden och med god stämning. Mycket trevligt trots tempot. Sedan var det Doublefuns tur och även för oss såg botten väldigt fin ut. Ingenbeväxning alls. Byte av axelanod och propelleranod var allt som behövdes. Skönt att ha detta avklarat.

Tidigt imorgon ska Fresia slipdras och sedan börjar vår resa söderut.

Onsdag 21 maj:

När vi vaknade och tittade ut var det första vi såg Fresia som redan var uppe på slipen.

Enligt information från varvspersonalen behövde man lämna hamnen senast klockan nio för att inte riskera att gå på grund i hamninloppet. Fragancia var redan startklara, så vi klädde på oss snabbt och lättade förtöjningarna direkt. Fresia hade lite jobb kvar med bland annat oljebyte i drevet, så de skulle behöva stanna till eftermiddagen innan de kunde lämna hamnen.

Så Fragancia och Doublefun tog sikte på närliggande hamnen Stockmarknes och lite fiske på vägen dit.

Det tog inte lång stund för oss att lyfta upp den första torsken. Den andra torsken fick vi direkt efter de två sejar som vi valde att slänga i vattnet igen i väntan på bättre mat. Fisket här är otroligt! Väntetiden mellan var och en av de fyra fiskarna var på sin höjd ett par minuter! Enligt folk vi pratade med i Sortland har det tydligen varit ovanligt mycket fisk även enligt Lofoten-mått i vinter.

När vi fiskat klart fick vi syn på Fresia på AIS-en. Efter VHF-kontakt visade det sig att de hunnit ut ur hamnen innan tidvattnet sjunkit för mycket, så efter radiokontakt även med Fragancia beslutades att fortsätta färden söderut istället för att gå till Stockmarknes.

Passagen genom Lofotenkedjan går genom Raftsundet. Det är ett vackert, långt sund som gör att man inte behöver runda Lofotenudden. Strömmen i den smalaste delen (Trångsundet) kan vara stark och där kunde vi njuta av en medström på nästan fyra knop. Åka kana med båt är ganska kul!

Strax efter Trångsundet har man Trollfjorden om styrbord. Där syntes två örnar cirkla runt topparna. Det påminde oss om förra årets mäktiga upplevelse av Trollfjorden.

Efter 35 sjömil på loggen gick vi in i Skrova hamn. Väderläget ät lite ostadigt och den gamla valfångarhamnen Skrova känns som ett bra alternativ.

Nu ska det bli nykokt torsk. Mums!

Och sedan kommer Ulla och Calle, Marianne och Bengt hit för ett glas eller två, samt skepparmöte.

Torsd 22 maj:

Idag har vi lämnat Lofoten. Vi väntade in passagen av gråmulet väder och regnskurar innan vi lämnade Skrova strax efter kl 13. Sydostlig kurs över Vestfjorden i sydlig, men ändå kall, vind. Lite gråmulet väder.

När man kommer in i den skyddande skärgården på ostsidan av Vestfjorden så har man några sjömil ner till Rössöy, som är en liten fritidsbåtshamn. I den helt öde leden utan någon annan båttrafik än vi är man omgiven av snöklädda berg på ena sidan och kobbar och skär på den andra. Man kan njuta av både utsikten och en värmande kopp kaffe utan att behöva ta spjärn mot sjön. Ännu har vi inte fått sjöben.

Rössöys hamn är egentligen avsedd för mindre motorbåtar enligt vår uppfattning och gästplatserna (om de nu finns?) är egentligen för små för våra båtar. Men det gick att förtöja längst ut på bryggnocken och så länge som det inte blåser hårt bör det inte vara något problem att ligga som vi nu ligger. En ensam man med en hund som vi träffar på bryggan säger att det går bra att ligga här över natt, så då får det bli så.

Efter en bekväm dagsetapp på 18 sjömil har vi nu ätit middag och ska strax på skepparmöte hos Fragancia. Och ikväll startar också årets Plump-turnering!

Fredag 23 maj:

Idag har vi fortsatt för motor i lätt sydlig vind. Moln som sveper kring topparna åt babord och grå himmel över havet och skären om styrbord. Vi färdas fortfarande i en ödslig och fantastiskt vacker och vild skärgård. Även om det skulle vara ännu bättre med klarblå himmel (och 20 plusgrader förstås).

Men det här är lyxliv.

Titta bara på dagens bilder:

Vi har ännu inte sett någon annan segelbåt än våra egna. Börjar fundera på att ha vadslagning om hur lång tid det kommer ta. Innan maj månads utgång??

Och fisket är verkligen enormt här uppe. Fresia väntade bara i några minuter innan de drog upp sin jättetorsk. Och på Doublefun var det något stort som snodde hela vårt drag. Bättre lycka nästa gång!

Men Fresia har delat med sig. Så det blir ändå härligt färsk torsk till middag ikväll.

Vi har nu tagit natthamn på Kärringöya (c:a 15-20 sjömil norr om Bodö)

Lördag 24 maj:

Fragancia och Doublefun lämnade Kerringöya vid 8-tiden på morgonen för att hinna göra diverse inköp i Bodö innan affärerna stänger för helgen. Fresia ska besöka bekanta strax norr om Bodö, så vi planerar för att återses i nästa hamn.

Vi får halvklart väder och lätt nordlig vind under de 18 sjömilen ner till Bodö. På vägen passerar vi en vacker "Norderhavsö".

En söderhavsö är ju drömmen för många seglare, men en "Norderhavsö" är inte fy skam det heller.

Sönd 25 maj:

Vi vaknar under en klarblå himmel och lätt nordlig vind. Segling för enbart genua ger 4-5 knop och vi njuter av majestätiska naturscenerier och en sikt som man aldrig får uppleva på sydligare breddgrader. Under dagen får vi vårt första möte med en segelbåt sedan vi lämnade Sortland för fem dagar sedan.

Strax innan vi ska gå in till Stött där vi ska ta natthamn tar vi upp två fina torskar till middagen. Man hinner nästan inte få ut pilken innan det nappar.

Väl inne i Stötts lilla skyddade hamn bjuder Fragancia på räkfrossa och för första gången sedan vi var i Sortland väljer vi att sitta ute i sittbrunnen. Fresia kommer precis lagom för att hinna vara med.

Jag kommer att tänka på författaren Björn Larsons ord om Yttre Hebriderna: "Det kan blåsa och regna i fjorton dagar, men så plötsligt bryter solen igenom och man undrar hur man någonsin kunde önska att man var någon annan stans än just i Yttre Hebriderna".

Så känns det nästan ikväll efter vårt litet ostadiga väder de senaste dagarna, fast det istället handlar om den tjusiga Helgalandskusten där vi är nu.

Månd 26 maj:

Idag har vi färdats 29 sjömil i bleke, ganska behaglig temperatur och emellanåt under klarblå himmel. Det har varit ytterligare en skön dag längs den tjusiga Helgalandskusten med andra ord. Snöhöljda berg med spetsiga toppar och längs en del av sträckan har vi sett den mäktiga Svartisen på håll. Förra sommaren var vi ju där och promenerade fram till glaciärkanten, men i år hoppar vi över det. Dagens stora upplevelse blev istället en stor flock med Pilotvalar. Det är svårt att uppskatta hur många de var, men vi hade dem runt omkring oss på hela fjärden vi färdades över (strax norr om Rödöya). Genom att först ta fart med motorn och sedan stänga av maskin och tyst glida fram mot en kull lyckades vi komma ganska nära dem. Härligt att se och lyssna i stiltjen! Deras utblås och deras plaskande i vattenytan med stjärtfenorna. Om internetförbindelsen klarar det ska jag försöka ladda upp en filmsnutt på Facebook.

Natthamnen heter Selsövik.

Tisd 27 maj:

Vi vaknar till ännu en dag med klarblå himmel och med lätt sydostlig vind får vi tidvis fin halvvind ut till Lovund. Lovund är en märklig klippö, nästan som en kägla, som reser sig ur havet bland de yttre skären. Den har 400 bofasta människor och en av Norges största Lunnefågelkolonier. Under seglingen dit ut undrar man varför 400 människor har valt att bosätta sig därute. Förut har vi den märkliga klippön Lovund, akterut kan man se den enorma Svartisen (Europeiska fastlandets näst största glaciär) och i söder de snöhöljda topparna i bergskedjan "De sju systrarna".

När vi går in mellan hamnpirarna ser vi att det finns en industrihamn, gott om stora villor och bilar på ön.

Vi pumpar upp cyklarna för att cykla iväg till Lunnefågelkolonin.

Efter att ha parkerat cyklarna och tagit oss upp en bit på berget, får vi en fantastisk utsikt. Lunnefåglar ser vi i massor, där de flyger högt upp längs bergssidan, men de är för långt bort för att det ska gå att fotografera dem. Det blir långt ifrån den upplevelse vi hade på Sumburgh Head på Shetland för tre år sedan då man nästan kunde ta på fåglarna. Istället får vi njuta av utsikten och en stor havsörn som svävar över det blå.

Onsd 28 maj:

25 sjömil söder om Lovund ligger Hjärtöya. Där finns en vacker naturhamn med utsikt mot de Sju Systrarna som ligger alldeles söder om hamnen. Dit har vi tänkt oss idag. På morgonen innan vi lämnar Lovund vittjar vi krabbtinorna och den ena innehåller en fin krabba som vi kokar och äter på smörgås till lunch. I lätt nordostlig vind och under klarblå himmel (en dag till!) snirklar vi oss dit mellan kobbar och skär. Strax innan vi går in i hamnen fiskar vi upp fem fina torskar på mindre än en halvtimme. Det räcker åt oss i två dagar och blir ändå över så att vi kan dela med oss. Inne i den fina lagunen förtöjer vi på svaj och ihopbundna med Fragancia och Fresia. Den storslagna, väldiga naturen är bara vår. Det viner lätt i riggarna av vinden. Middag och kvällskaffe i sittbrunnen. Godnatt!

Torsd 29 - Fred 30 maj:

Under torsdagen gick vi en kort etapp ner till Tjötta. Där tog vi natthamn vid flytbrygga innanför piren. Kvällen avslutades med en omgång plump ombord på Fresia.

Idag fredag har vi gått vidare ner till Brönnöysund. Där finns det mesta man behöver, matvaror, dryckesvaror, lite båttillbehör och möjlighet att byta gasol.

Ikväll ska vi slå på stort och gå ut och äta pizza på lokal har vi tänkt oss. Nu gäller det bara att hitta en pizzeria. Och då helst en som har något annat än torskpizza.

Lörd 31 maj:

Idag tog vi sovmorgon. Gråtrist väder och endast 15 sjömil ner till nästa natthamn, Vågöya, gjorde att vi avvaktade till kl 13 innan avfärd.

På vägen ner mot Vågöya passerar  man det märkliga berget Trollhatten som har ett hål rakt igenom sig. Vi ser också 3-4 segelbåtar under dagen. Trots allt inte så många att det stör med tanke på att det är långhelg. Succesivt kommer nog sommaren snart och vi har ju nu kommit en bit söderut från vår startpunkt Sortland. Det  märks bland annat på att det är mindre snö på topparna här (breddgrad nu = strax söder om Haparanda).

Innan vi snirklar in mellan kobbarna kring Vågöya blir det några bilder på "dagens havsörn" och när vi kommer in i den fina naturhamnen blir en storspov också kamerabyte. Fast den har ett betydligt vackrare läte än sitt utseende.

Här på Vågöya låg vi även 2013. Det är en härlig plats att ligga på och där finns också en liten flotte tillräckligt stor för våra tre båtar att förtöja vid. På flotten finns ett bord med bänkar. Perfekt för kvällens skepparmöte.

Och även om det är kallt så är det trevligt att träffas en stund för rådslag över ett glas vin.

Imorgon är det 1 juni. Då fortsätter vår blog under juni månad istället.