Hoppa till huvudinnehåll

Fortsättning mot Lofoten

Publiceringsdatum: 2013-07-19

Fred 19 juli:

Igår kom vi tillbaks till Trondheim efter att ha varit hemma i Sverige en vecka. Det var roligt att återse vännerna på Fragancia och Fresia och nu ser alla fram mot den sista månaden på vår resa.

Men det måste bli varmare! Idag har vi gått 35 sjömil i iskallt väder. Det är svårt att förstå att det kan vara så här kallt i andra hälften av juli. Vi håller tummarna för mer sommarvärme och för bra internetuppkoppling framöver. Idag är den för svag för att vi ska kunna ladda upp några bilder.

Lörd 20 juli:

När vi steg upp i morse i vår natthamn Storfosna som ligger där Trondheimsleia börjar var vädret inte bättre än igår. Kallt och småregnigt, men med en frisk sydvästlig vind tyckte vi ändå att det var läge att passa på att utnyttja ett bra läge för segling. Det blev en härlig segling från Storfosna till Stokksund (32 sjömil) i en fullfjädrad kuling (vindmätaren toppade på 18 m/s). Alla tre båtarna seglade med bara focken hela dagen och gjorde fin fart bland de yttre skären.

En "landgångare" i sittbrunn satt fint efter en riktigt uppiggande segling och på kvällen blev det räkfrossa i den lokala båtklubbens klubbhus. Extra roligt var att vännerna Gunnar och Gill på husbilssemester i Norge besökte oss.

Fresia i kuling

sönd 21 juli - tisd 23 juli:

Vi stannade kvar i Stocksund under söndagen. För den som har planer på att segla i dessa trakter vill vi mena att Stocksund är en av de trevligaste hamnarna. I det grå väder vi hade så fanns det heller ingen anledning att lämna denna fina hamn tidigare än nödvändigt. Dessutom så var Fragancia tvungen att stanna även under måndagen, eftersom värmaren som de fått reparerad i Trondheim hade slutat fungera. De skulle få den åtgärdad under måndagen.

Men Fresia och Doublefun gick 28 sjömil norrut till Saetervik. Äntligen i strålande väder! Naturenär nu ännu kargare än förut. Bergen är stora, runda och helt skoglösa.

Det blev en vacker kväll i detta lilla fiskeläge. Gästhamnarna verkar också bli mindre nu. Ofta endast en liten flytbrygga med plats för fem - sex båtar.

Idag - tisdag - har det återigen varit en strålande vacker dag. Vi ligger nu ikväll på ett ställe som heter Villa Havn. En mycket vacker plats i det yttre havsbandet. Vi har förtöjt oss vid en träbrygga med Fresia utanpå. Man får se upp med förtöjningarna nu, eftersom förtöjning vid fast brygga måste tillåta att båten kan flytta sig c:a två och en halv meter i höjdled på grund av tidvattendifferensen. Fragancia kom lite senare och anslöt till oss igen med reparerad värmare. Så nu är vi fulltaliga igen!

Lite bilder från det otroligt vackra Villa Havn:

onsd 24 juli - fred 26 juli:

Från Villa Havn gick färden vidare till samhället Rörvik. Strax före ankomst provade vi fiskelyckan igen och det blev en lyrtorsk och en sej för Doublefuns del. Fresia drog upp två lyrtorskar varav en riktig bamse, så totalt räckte fisken till gott och väl till alla tre båtarnas besättning. Tyvärr avled dock vår fina krabba under resan till Rörvik, så krabbfesten får vänta till ett senare tillfälle.

På torsdagen hittade vi en ny pärla i det yttre havsbandet - Vågöya. Resan började i dimslöjor när vi lämnade Rörvik och ju längre ut i havet vi kom desto mer tätnade dimman. Men det gjorde inte så mycket, för i den skyddade lagunen där ute fanns det en liten brygga utlagd. Den räckte precis för oss tre båtar att förtöja vid. Bryggan var dessutom försedd med bänkar och bord lagom för sex personer.

Som grädde på moset hade dagens fiskafänge resulterat i åtta fina makrillar för Fragancia. Så nu blev det Fresia och Doublefun som istället fick del av fångsten. Vilket härligt makrillkalas (panerade i enbart bröd och stekta i smör) vi fick därute i dimman. Naturen helt för oss själva och klackarna i taket! Bättre bli det inte.

Idag, fredag, har vi anlänt till Brännöysund, ytterligare ett av de ganska små samhällen som finns att tillgå här uppe (vi är nu i höjd med Luleå). Här kan man passa på att se över utrustningen ombord, byta gasoltub, ta en dusch, mm.

lörd 27 juli - sönd 28 juli:

Vi lämnade Brännöysund i ganska tät dimma och när vi gått några sjömil beslöt vi att avbryta och istället gå in i en naturhamn ((Straumöya). Förhoppningen var att vädret skulle vara bättre nästa dag så att vi skulle få se den vackra Helgelandskusten som så många talat om. Straumöya hade - i lkhet med flera naturhamnar längs kusten här uppe - en liten flytbrygga som räckte för tre svenska segelbåtar. Doublefun hade köpt en extra krabbur i Brännöysund och det visade sig vara en god investering. Den gav god fångst åt både oss och Fresia. För Doublefuns del blev det till och med två fina krabbor i samma bur. Den ena var dessutom en riktig bjässe.

Krabborna kokades och lades i kylen i väntan på kommande dags krabbkalas.

När vi startade nästa dag var dimman på väg att lätta och vi satte kurs mot Hjartöya c:a 30 sjömil norrut. Melllan allt tunnare dimbankar och i total bleke fick vi en otroligt vacker färd över vida fjärdar med höga berg omkring oss. Helgelandskusten motsvarar högt ställda förväntningar!

Innan vi gick in i den skyddade naturhamnen på Hjartöya stannade vi till för att försökafå lite fisk att komplettera krabbmiddagen med. Det gick i ett huj att dra upp tre fina torskar och den totala fångsten för alla båtarna räckte till ett ordentligt skrovmål på färsk torsk åt alla båtar. Det är verkligen roligt att fiska när det är så lätt att få fisk!

Inne i Hartöyas hamn förtöjde vi på svaj, men med alla båtar bundna intill varandra, så att vi skulle kunna kalasa tillsammas. Det blev återigen en oförglömlig kväll, med en förstklassig middag ombord på Fragancia.

månd 29 juli - fred 2 augusti:

Det blir allt svårare att få internetanslutning för var dag, så uppdateringarna av bloggen dröjer nu mellan varven. Men idag fredag ligger vi c:a 10 sjömil söder om Bodö (på Sörarnöy) och har en länk som fungerar. Det är Fresias utmärkta abonnemang på Net1 som överhuvudtaget gör det möjligt att surfa här i glesbygden.

På vägen hit har vi besökt Sleneset, Rödöya, Halsa på Melöy och Svartisen. Sammanfattningsvis är intrycket att det är obeskrivligt vackert här i Helgeland (som landskapet heter). Bergen är högre och vildare än förut - hela naturen är mäktig. Den största upplevelsen hittills är Svartisen, dvs europeiska fastlandets nästa största glaciär - hela 370 kvadratkilometer stor.

Sleneset är en liten men väl skyddad hamn och därifrån fick vi en fin dag genom det mäktiga landskapet till Rödöya, som ligger under en dramatisk bergsklippa med överhäng. Från Rödöya hade vi tänkt fortsätta direkt till Svartisen, men vädret skulle försämras ordentligt (det var till och med stormvarning på VHF-vädret) så med en barometer som dalade snabbare än vanligt och under allt mer blygråa moln tog vi natthamn i Halsa på Melöy - ett riktigt "Hurricane Hole". Där låg vi bra när det började tjuta i riggarna fram på eftermiddagen.

Nästa dag tog vi oss i bättre väder till Svartisen. Det är först en cykeltur på 4 km och därefter två kilometers promenad för att komma fram till iskanten. Men kanske är det ändå störst att se Svartisen på håll utifrån havet. Den är så ofantlig där den breder ut sig över och mellan de höga bergen att man nästan funderar på om bergen ska kunna bära den.

Efter Svartiosen har vi idag gått vidare hit till den lilla bryggan 10 sjömil söder om Bodö. Till middag drog Fragancia upp sex makrillar och vi har precis avslutat en delikat måltid tillsammans. Krabburarna ligger utplacerade över natten.

Lörd 3 augusti - söndag 4 augusti:

Igår kom vi till Bodö. Efter lite snurrande i hamnen lyckades vi få bästa plats längst in vid stadskajen för alla våra tre båtar. Sedan blir det vanlig proviantering och bärande av kassar igen för att fylla upp förråden. En av kassarna/påsarna innehöll ett halvt kilo räkor inköpta direkt från fiskebåt vid kaj.

Vi har nämligen råkat ut för något ovanligt (åtminstone för oss som inte varit hemma i Sverige i sommar): Tropisk Värme! Det var 28 grader varmt igår. Och då passar det bra med nykokta räkor och ett glas kallt, vitt i sittbrunnen fram på kvällen när temperaturen börjar bli lite skönare.

Idag tänker vi fortsätta längs kusten upp till Kärringöy. Och eftersom det fortfarande är litet hård vind ute vid Lofoten så hoppas vi att den lägger sig så att vi kan gå över till Vaeröy strax söder om Lofotenudden imorgon.

Kl 21.40: det som var tanken imorse blev något annat. Vi seglade 12-13 sjömil i nordvästli riktning istället och tog natthamn i Helligvaer. En ögrupp utanför Bodö som ligger åt rätt håll när man ska vidare mot Vaeröy.

Nu kan vi se över till Lopfotenväggen.

Här är några bilder från en fin kväll här på Helligvaer:

Måndag 5 augusti:

Nu har vi kommit till Lofoten! Eller åtminstone nästan. För vi har seglat till Vaeröy som ligger några sjömil söder om Lofotsudden. Vaeröy har 800 bofasta och den största industrin är insamling och torkning av fisk och djupfrysning av valkött.Så ligger man fel i vindriktningen så luktar det illa här.

Vi hade en prognos på 10 m/s med byar på upp till 15 när vi lämnade Helligvaer imorse. Lite mer vind än man egentligen önskar sig. Men seglingen hit över gick fint och under en uppklarnande himmel och i Atlantsjödyning kom vi hit vid tretiden på eftermiddagen. Vi slapp precis undan de starka vindbyarna för strax efter det att vi förtöjt så satte det igång. Det känns så skönt att ligga förtöjd vid brygga efter en segling i öppen sjö när det börjar tjuta i riggen.

Marianne och jag tog en promenad och råkade gå förbi fiskfabriken. Där säljer man valkött mellan 12 och 14 varje dag, men vi kunde inte låta bli att fråga ändå om vi kunde få köpa en bit. Det gick bra, så imorgon blir det valbiff ombord.