Hoppa till huvudinnehåll

Dubbelskoj (27 juni - 2 juli)

Publiceringsdatum: 2015-07-02

Idag (torsd 2 juli) har vi kommit till Malaig, som ligger rakt öster om södra udden på ön Skye. Och nu har vi sällskap med vännerna Calle och Ulla. Dubbelskoj!

Torsdagen den 27 juni seglade Marianne och jag iväg från Oban och gick till Tobermory c:a 25 sjömil åt nordväst. Fragancia skulle förhoppningsvis bli klar under fredagen.

Men det blev åter fördröjningar i reparationerna och inte förrän den 30 juni kunde Fragancia komma iväg. Under tiden fram till dess låg vi kvar i Tobermory och väntade på dem. Så det blev mycket båtvård och läsande igen. Vi låg på en boj på redden i fyra dygn så det blir ju inte så mycket att berätta om då. Desto roligare när de till slut dök upp!

Vi bestämde via VHF-radion att vänta med firandet av återföreningen till nästa dag eftersom det blåste rätt hårt när de kom och vi hade behövt vår 15 hk aktersnurra på jollen - den tar lite tid att få på plats och det kan vara lite besvärligt när det guppar - för att åka över till dem.

Men igår - onsdag - kom vi i alla fall iväg tillsammans. För första gången sedan vi kom till Skottland var det dessutom sommarvärme. Det kändes faktiskt lite högtidligt att än en gång i livet få passera Ardnamurchan Point. Strålande solsken, fin förlig vind, ingen sjögång. Strax före passagen av den i dessa trakter så välkända fyrplatsen fick vi som grädde på moset dessutom möte med det gamla norska skolfartyget Christian Radich ("Windjammer" som det gjordes film om på 1960-talet och som visades i "panorama" på Vinterpalatset).

I avtagande vind och så småningom bleke fortsatte vi till ön Rhum. På östsidan av Rhum finns en tjusig vik, Loch Scresort där vi ankrade upp för att bland annat besöka det märkliga Kinloch Castle.

Rhum är en karg ö med höga bergstoppar. Topparna har nordiska namn som härstammar från vikingatiden.

Och där häckar nästan en fjärdedel av jordens bestånd av Manx Shearwater (=Mindre Lira). Vi har sedan länge när vi seglat i dessa trakter undrat vad det är för fågel vi sett. I en brochyr som vi fick på Rhum fick vi till slut svaret.

Firandet av att "Fångarna släppts loss" (=Calle och Ulla) skedde ombord på Fragancia med middag (Matjessill med gräddfil och sedan jordgubbar). Vi satt uppe i sittbrunn till långt in på kvällen. Härligt och synnerligen ovanligt i dessa trakter.

Idag har vi seglat vidare till Malaig. Och här gick det att få tag i internet. Imorgon fortsätter vi nog norrut genom Khyle Rhea - sundet mellan Skye och fastlandet.