Hoppa till huvudinnehåll

Ventilation

Du kan inte ha för mycket ventilation i båten när du seglar i tropikerna! Och bra ventilation är en bristvara på moderna båtar. Visst kan det finnas några öppningsbara ventiler, men de fungerar bara i bra väder.

Svamp-/Elektroluxventiler klarar inte överbrytande sjö. Doradeventiler (svanhals-ventiler) kan ha en vattenavskiljande box som gör att de klarar en del översköljande sjö.

Det ska finnas både in- och utgående luftflöden för en effektiv luftväxling. Du vill kunna lämna båten och den ska klara sig både mot inbrott och en plötslig regnskur.

Det finns Windscoop-liknande arrangemang som kan hålla regnet ute.

I värmen behövs också sätt att cirkulera luft och få in lite svalka under däck. Speciellt på de platser där du och din besättning tillbringar mycket tid; i pentryt, vid navigationsbordet och i kojerna.

Tolvvolts fläktar bör vara mycket strömsnåla och helt ljudlösa för att de ska fungera i längden. Jag har provat att bygga en egen strömsnål fläkt av delar från en kasserad dator. Den fungerade fint men var mer jobb än det var värt, jämfört med vad som går att köpa på något stormarknad.

Köp billiga små 12 volts fläktar till bilar. Testa hemma genom att låta ett prov gå dygnet runt i en vecka. Klarar den det utan att börja gnissla eller föra andra ljud kan du köpa flera och montera ombord

Har du en lite lyxigare båt med eget 230 volts elverk finns det inget som hindrar att du kopplar in air conditioning (AC).

Jag har i stunder av fuktig varm stillastående luft inne i båten önskat att jag hade någon form av kylning och har letat små strömsnåla alternativtill en vanlig AC, men det finns inget klockrent alternativ.

En lösning kommer från en Medelhavsseglare som tagit fram en värmeväxlare som har slangar du sänker nerpå djupare och svalare vattendjup. Men det bygger på att det finns svalt vatten på 10 meters djup, vilket det egentligen inte gör i tropikerna. Ett område för förbättringar med andra ord.