Hoppa till huvudinnehåll

Svenska Kryssarklubben reagerade på uppgifter i media om Skärgårdsstiftelsens aviserade omorganisation i Stockholms skärgård

- Om det som står i media blir verklighet, kommer det att leda till avsevärd försämrad service för våra 9 000 medlemmar i Stockholm och för alla övriga fritidsbåtar som vistas i Stockholms skärgård, säger Svenska Kryssarklubbens generalsekreterare Fredrik Norén.

- Våra medlemmar har under flera år varit så tacksamma över den service Skärgårdsstiftelsens personal ute på öarna bidrar med. Det handlar om att få komma till en välskött hamn med möjlighet att få sitta vid bord och bänkar för att äta en middag, ibland med möjlighet till att ta en bastu, få slänga hushållssopor och få gå på en toalett som inte gungar. Av uppgifter i media, kommer den servicen efter Skärgårdsstiftelsens omorganisation blott bli ett minne på många av öarna. Dass kan försvinna och sophämtning upphöra, sorgligt, säger Fredrik Norén.

Att just Stiftelsens toaletter kan försvinna är extra bekymmersamt, tycker Kryssarklubben. För redan innan är det problem med tömningsstationer i skärgården. Förra sommaren rapporterade medlemmar om att de möttes av överfulla tömningsstationer för båttoaletter. Om då Stiftelsens landbaserade toaletter också försvinner riskerar miljön i skärgården att bli lidande igen, såsom fallet var på 70-talet med papper och exkrementer i naturen.

- Vi har en lag om toatömning som inte efterlevs. Tyvärr är det ofta kommuner som inte sköter om sina tömningsstationer.  Vi båtägare vill inget hellre än att värna vår havs- och skärgårdsmiljö. Men det är inte så lätt när man varit ute på sjön och ens egen toalett ombord på båten är full och så möts man av överfulla tömningsstationer. Vad ska man göra? Ofta är det då Skärgårdsstiftelsens toaletter som blir räddaren i nöden, säger Fredrik Norén.

- Av just den anledning är också många av våra medlemmar i Kryssarklubben i Stockholmsregionen också medlemmar i Skärgårdsstiftelsen, för att stötta den fina service man som fritidsbåtsägare tar del av, fortsätter han.

Det som står i media om Skärgårdsstiftelsens omorganisation innebär att fältpersonalen, som är den som utför servicen på öarna – oftast fastboende i skärgården, nära nog kommer halveras, konsekvensen blir att Stiftelsen därmed drar ned på service eller helt slutar med den på vissa mindre välbesökta öar. 

- Att Stiftelsen gör detta i en tid när miljö och hållbarhet är helt avgörande frågor tycker vi är märkligt. Vi förstår inte hur färre personer ska kunna upprätthålla nuvarande service, säger Fredrik Norén.

I Stockholms skärgård beräknas det finnas omkring 40 000 fritidsbåtar. Till detta kommer turistande båtar varje sommarsäsong. Svenska Kryssarklubben, med totalt 40 000 medlemmar i Sverige och angränsande nordiska länder, är en ideell förening för både motor- och segelbåtar, vars medlemmar semestrar i skärgårdarna, såsom Stockholms skärgård.  

 

Dela i sociala medier