Hoppa till huvudinnehåll

Förlikning om Bavarian med tappade kölen

En uppgörelse utanför rätten har gjorts mellan den Kryssarklubbsmedlem och de personer som sålde honom en alldeles ny 39 fots Bavaria som några månader senare svårförklarligt tappade kölen. Vi har tidigare skrivit om detta fall i På Kryss (länkar till grundartikel, Hugo Tibergs kommentar, Bavarias svar 1 och Bavarias svar 2). Att en segelbåt spontant tappar kölen är extremt ovanligt. I tidigare fall för fritidsbåtar, som både gällt Bavaria som Jeanneau, har det skett i samband med kraftiga grundkänningar och då har hela kölen lossnat från skrovet och inte gått av. Man bör dock hävda att, även vid en grundkänning, ska en köl tåla en bra smäll utan att gå av på mitten ... Att materialet i kölen var undermåligt har påvisats av expertis på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. Köparen har inte köpt båten från en auktoriserad återförsäljare och har i stort sett fått kalla handen från Bavaria Tyskland och Sverige när det gällde att få ersättning för kostnader i samband med att byta till en ny köl. Däremot fick köparen en ny köl som ställdes till förfogande av svenske importören utan kostnad, men alla transportkostnader och arbetskostnader att montera av den gamla och dit den nya fick ägaren stå för själv. Till slut stämdes de tre privata säljarna av köparen och rättegången hölls i mars 2011. I väntan på domen förlikades parterna i början av april. Jonas Åberg som är specialist i gjutning och medlem i Stockholmskretsens Tekniska kommitté håller just nu på med en artikel där han tittar på hela fallet.
Dela i sociala medier