Hoppa till huvudinnehåll

Ett lärorikt föredrag med Candela

Svenska Kryssarklubbens Motorbåtskommittén (MBK) arrangerade ett föredrag med båttillverkaren Candela den 20 februari. Företaget är mest känt för sina elektriska båtar med s.k. bärplan (hydrofoils). Candelas säljchef Alexander Sifvert berättade om företagets historia, största tekniska utmaningar och framtida planer.

Idag är Candela ett riktigt internationellt bolag. Ungefär 140 nationer jobbar på företaget med olika specialiteter. Först började man dock bygga båtar i ett litet garage på Lidingö men sedan flyttade man till en riktig fabrik i Gåshaga och började tillverka de elektriska fritidsbåtarna C7 och C8. Senaste flytten var till en ny fabrik i Rotebro 2022 där man fokuserar på C8 samt en större båt för kollektivtrafik P12. Tillverkningskapacitet ligger på en C8-båt per vecka vilkens prislapp ligger på runt 4–5 miljoner kronor beroende på specifikationen och utrustningen. Trots höga priset hittar Candela kunder främst från USA, Sydeuropa, Sverige och Finland.

Varför inte bärplan tidigare?

Candelabåtarna är utrustade med en spännande teknik. De är inte bara tystare än vanliga fossildrivna motorbåtar men även mer energisnåla. Tack vare bärplan har båtskrovet sällan kontakt med vattnet och detta minimerar motståndet, dvs. energiförluster. När C8 åker utan att ta nytta av bärplan (upp till 19–20 knop) behöver den 69 hästkrafter. När båten ”flyger” vid 20 knop behöver den bara 25 hästar. Det är en drastisk minskning av energibehov.

Men om det finns så många fördelar med den här typen av båten med bärplan varför har man inte utvecklat likadana båtar tidigare? Det kan finnas flera förklaringar och det kortaste svaret är att det var för svårt och för dyrt att utveckla en sådan teknik tidigare. Det tillverkades bärplansbåtar även tidigare men de var inte så avancerade som Candelas båtar och dessutom var de instabila.

Candelabåtar löste bekymmer med stabiliteten genom att utrusta båtarna med ett avancerat kontrollsystem. Systemet består i princip av en vågavläsning- och styrleden. Det förstnämnda tar nytta av åtta radarsensorer som skannar vågor 100 gånger per sekund samt bilder på vågor. Kontrollsystemet som är på en kretskortnivå tar hänsyn till sådana uppgifter som våghöjd, hastigheten, m.m. för att balansera båten med främre kolfibervingar på bärplanen.

Bärplantekniken verkar ha bara fördelar som att den minskar energiförbrukningen rejält och gör resan tystare och desto mer komfortabel. Det tog dock en miljon ingenjörstimmar för att utveckla bärplan på Candela. Det var emellertid inte bara en ingenjörskonst som bidragit till utvecklingen av bärplansbåtar. Det var även minskade priser på vitala komponenter. Det senaste decenniet blev priserna på elkomponenterna som sensorer, datorkraft, kontrollsystem osv rimliga.

Candela kan laddas som Tesla

En optimal hastighet med minsta förbrukning av C8 är 22-24 knop och den högsta hastigheten är 27 knop. Det kan låta kontraintuitivt men elförbrukningen är mindre vid 22 knop än vid 5 knop just tack vare bärplantekniken. Båten klarar de flesta vågorna i skärgården och bara när de når 1,1 m börjar man skrapa vågorna med skrovet. Båten kan laddas med tre fas (22 kW) och det tar 3,5–4 timmar att ladda batterier. Med säkringen på 10 A tar samma procedur (16–18 timmar). Det är svårt att säga hur många år ska det ta innan el-infrastrukturen finns fullt utbyggd i skärgården för att möjliggöra att snabbladda elbåtarna.

P12 för pendlare

Candela har revolutionerat fritidsbåtmarknaden som Tesla gjorde med sina elbilar. Med en prislapp på flera miljoner kronor för C8 är den en maskin för riktigt hängivna entusiaster med något tjockare plånböcker. Emellertid kommer företagets eldrivna färja P-12 båt lanseras i Stockholms kollektivtrafik mellan Ekerö och Centrala Stockholm i sommar. Då kommer fler personer få en chans att testa denna fantastiska bärplanteknik.

Dela i sociala medier