admin
Bild för admin

Tomas:

Numera finns flera mindre fyrtakts utombordsmoter lämpliga för jolle -- 2,3 eller 2,5 hk. Honda har en som är luftkyld medan de andra, Zuzuki till exempel, är vattenkylda (som de flesta utombordare). Vad finns för för- och nackdelar med respektive kylningsteknik ? Är det nån som vet hur mycket buller såna här motorer avger ?

Stefan K (ej verifierad)
Luftkyld--vattenkuld

Stefan K:

Hej!
Generellt sett så är en vattenkyld motor tystare än en luftkyld. Vattenmantlingen runt cylinder o topplock dämpar "metalliskt" ljud.
Nu har jag dock bara hört luftkylda Honda:n och den går väldigt tyst.

Min personliga erfarenhet av 1-cylindriga 4-taktsmotorer är att de inte är speciellt "kul". Detta i och med att motorn bara tänder vartannat varv så blir de lite "durriga", ungefär likt en gräsklipparmotor.
Flercylindriga 4-takt blir en "helt annan femma".

När det gäller så små motorer skulle jag definitivt köpa en 2-taktsmotor som "tänder på varje varv" och går jämnare. Kanske 3-4 kilo lättare att lyfta av/på jollen också. Och något lägre pris.
Använder man alkylatbensin och miljövänlig biologiskt nedbrytbar 2-taktsolja så behöver man inte känna sig som någon miljöbov heller.

Seglarhälsningar
Stefan K

Bjornen
Honda

Björn Johansson:

Hej!
Jag har en sån där liten 4-takts Honda, den går otroligt tyst, likt en ångmaskin, men kanske väsnas litet mer på högre varv, men inte mer än en 2-taktare.
Väldigt bränslesnål är den också.
Men den har en nackdel, min modell har inget backslag, eller frikoppling. Modernare varianter har en centrufugalkopplning iallafall, och den sägs funka väldigt bra.

Roger Ryberg (ej verifierad)
Två nackdelar

Roger Ryberg:

Fördelen med luftkylning är naturligtvis att det finns ingen impeller som kan gå sönder, exempelvis kan du köra motorn på torra land. Jag har Honda med centrifugalkoppling och det fungerar mycket bra.

Två nackdelar som man kanske inte tänker på förutom ovan nämnda är att kompressionen är högre hos en fyrtaktare och en encylindrig motor kan hugga tillbaka då man drar i startsnöret och inte har ett ordentligt tag i motorn.
Vidare så kan den läcka olja och det kan rinna in olja i förgasaren om man stuvar den liggande i en segelbåt, som jag gjort – men det är kanske inte så vanligt.

Tomas (ej verifierad)
Centrifugalkoppling ?

Tomas:

Mmmmh -- tackar för synpunkter alla tre.
Jag föreställde mig att 4-taktens fördelar var mindre buller, bättre förbränning och att man slapp blanda olja vid varje tankning. Och att 2-taktens nackdelar var tvärtom så att säga. Och jag anar att 2-taktarna kanske försvinner snart, trots alkylatbensinen. Och att en luftkyld utombordare kanske krävde mindre underhåll.

Att man inte får tippa en 4-takts gräsklippare åt fel håll har jag lärt mig ...

Hur de bullrar är kanske subjektivt -- och jag misstänker att uppmätta värden är så höga att ingen tillverkare vill avslöja om dem ...! Att de skulle vara tysta som en ångmaskin förvånar mig. (Men jag är lite extra känslig, använder hörselskydd till och med när jag dammsuger.)

Centrifugalkoppling -- innebär det fram-neutral-back eller bara lågvarv=stilla och ökat varvtal=framåt ? Har inte stött på det uttrycket förut.

Stefan K (ej verifierad)
För o Nackdelar

Stefan K:

Hej Tomas!
Ljudnivåer på moderna motorer ligger lågt och detta är nog subjektivt som du skriver. Detta oavsett 2/4 takt. Att en encylindrig fyrtakt får en gång likt en "ångmaskin" är nog en bra liknelse och har att göra med att förbränning bara sker varannan gång kolven passerar övre dödläget. Det blir en lite "tuffande" gång.

Fördelar 1 cyl 2-takt:
-Billigare
-Lättare
-Färre rörliga delar/enklare
-Jämnare gång genom tändning varje varv
-Kan inte övervarvas
-Inget oljeläckage vid "förvaring"
Nackdelar:
-Högre bränslekostnader
-Olja ska blandas
-Emissioner
-Får inte importeras fr.o.m dec 2006 vilket innebär att alla modeller i princip är "utgående"

Fördelar 1 cyl 4 takt:
-Miljövänligare
-Bränslesnålare
-Tystare
-Tål lång tomgångskörning
Nackdelar:
-Dyrare
-Tyngre
-"Tuffande" gång
-Ökad stöldrisk
-Oljeläckage vid förvaring
-Ngt. mer service (ventiler/motorolja)

Valet är mycket beroende på vad man ska ha motorn till och hur mycket man kör. Jollemotor som man ska lyfta upp o ner? Trollingmotor vid fiske? Motor till ekan?

Seglarhälsningar
Stefan K

Bjornen
Tyst

Björn Johansson:

Eftersom det var jag som gjorde jämförelsen med en ångmaskin så känner jag ansvar att svara... Ok, om du är så känslig att du använder hörselskydd vid dammsugning så klart att då väsnas även en fyrtaktare, men inte mer än att man kan föra ett samtal på normal nivå ombord då motorn går på halvfart, visst subjektivt, men det är väl så med ljud och oväsen att det upplevs olika av olika människor.
Vill man ha en väldigt tyst utombordare väljer man ju en elektrisk, och får då istället batteriladdningsproblematik att tänka på, men en sådan blir ju sekundärt miljövänlig (=beroende om du laddar med fossila bränslen, kärnkraft, eller förnyelsebara källor...).

Ang. vevhusoljan som kan läcka in i förgasaren... jovisst så är det, men min lilla Honda har väl markerade små stöd uppe på motorn som indikerar vilken sida som skall vara nedåt vid horisonetell förvaring.

Centrifulalkopplingar fungerar så att den mjukt slirar igång vid ökat varvtal.
De brukar vara konstruerade likt en bromstrumma där "bromsbackarna" trycks ut av centrifugalkraften när varvtalet ökar och drar då succesivt med sig trumman runt.
Möjligen behöver även denna kopling service (jag vet inte då jag inte har någon eftarenhet) och kanske justering emellanåt. Men det är onekligen en bra grej (har kört moped med sådan koppling, jag hade också i min ungdom en radiostyrd bil med denna finess).
Som jag tidigare sagt så har jag upplevt avsaknaden av koppling eller backslag väldigt besvärande, särskillt när barnen var litet mindre och då inte kunde hantera motorn/båten själva pga av denna avsaknad.
Det händer ju iband att man måste ge litet gas för att få igång motorn, när den då väl startar så sticker ju båten iväg med en gång, vilket har hänt några gånger.

Tomas (ej verifierad)
Det klarnar -- tack

Tomas:

Stefan, Björn och Roger
Tack så mycket för information och råd. Vi får se vad det blir ...

Ove Thorin
El motor

Ove Thorin:

Hej Tomas
Om du inte behöver åka fort och lång kan en elmotor vara ett alternativ.
Jag har den minsta modellen av Minnkota till en gummibåt med ribbotten på 2,3m och gör då med två personer max tre knop, kör normalt i drygt två knop.
Jag har ett 75 Ah batteri och det räcker mycket längre än man själv orkar åka med (flera timmar).Batteriet ingår i den vanliga banken på båten och laddas under gång eller via solcell. Den stora fördelen är att det är tyst och ingen blir irriterad när man åker omkring i naturhamnarna.
Hälsningar Ove

Tomas (ej verifierad)
Tungt batteri

Tomas:

Ove -- jo, har tänkt på elmotor. Har till och med tänkt på det som huvudmaskin i segelbåten (Ozecos verkar mycket intressant) men jag ser inte fram mot att behöva kånka på ett tungt batteri i den lilla gummijollen. Visserligen finns mindre, lättare batterier med kortare körtid, men det är ändå pyssligt att behöva ta ombord två prylar, en spretig motor (om än lätt) och ett tungt batteri. Det blir ju lätt fuktigt också ...

En vanlig utombordare väger visserligen en del den också, men det är bara en pryl att hantera och den tål mycket "fukt".

Anonym användare
Hej  jag har  precis  köpt

Hej  jag har  precis  köpt  utombordsmotor  fyrtakt  luftkyld  49Cc  det  står  i  broschyren  att  man  ska   använda  98 octan blyfri  bensin jag  grunna på  om det  går  att  andvända  95 octan  blyfri. Motorn  är  en  ESPIDA XTP124  mvh nybörjare. 

Lägg till ny kommentar

Image CAPTCHA
Ange de tecken som visas i bilden. Skilj på stora och små bokstäver.